Machtige Redder

Leave a comment Standard

Geprezen zij de Heere, de God van Israël, want Hij heeft naar Zijn volk omgezien en er verlossing voor tot stand gebracht. En Hij heeft een hoorn van zaligheid voor ons opgericht in het huis van David, Zijn knecht, zoals Hij gesproken had bij monde van Zijn heilige profeten, die er door de eeuwen heen geweest zijn. — Lucas 1:68-70http://dawo.nl/?p=4920

Lezen: Lucas 1:67-80

Nog een week of 7, dan is het weer kerst. Er zijn al weer allerlei voorbereidingen in gang gezet. In de winkels zie je al steeds meer kerstversiering verschijnen. De tijd vliegt! Ook de tekst van vandaag wordt meestal in de adventstijd gebruikt. Zacharias en Elisabeth, die na zoveel jaren ongewenst kinderloos zijn geweest worden verblijd met de geboorte van een zoon. Zacharias geloofde het niet en werd met stomheid geslagen. Maar als hij dan zijn mond weer openen kan komt er een juweeltje uit van een loflied. De Lofzang van Zacharias. En het horen van de tonen van dit lied, wat in de bundel Enige Gezangen staat en wat we vroeger alleen maar rond Kerst zongen, doen je weer denken aan warme chocolademelk, een knappend houtvuur en de lucht van dennennaalden. 

Het is natuurlijk ook een geweldig loflied, vol van messiaanse profetie. Want hoewel Zacharias ontzettend blij was met zijn zoon Johannes, die later de Doper zou worden genoemd, omdat hij mensen onderdompelde, zijn lofzang gaat over de Messias, over Jezus. Johannes was ‘alleen’ maar de simpele, eenvoudige, maar krachtige wegbereider voor zijn Neef, de Here Jezus. Dat God heeft omgezien naar Zijn volk, Israel,  (Zijn erfvolk) en er verlossing tot stand was gebracht is het thema van zijn lied.. Het moest allemaal nog gebeuren. De hoorn des heils zou worden opgericht in het huis van David, zoals al eeuwen geleden door de profeten was aangekondigd. Hij die gekomen is om ons te verlossen van onze vijanden, zoals vers 71 zegt. Een vers dat ik regelmatig citeer tijdens de lessen over genezing en bevrijding. Jezus kwam om ons te verlossen van onze vijanden. Zolang je probleem je vijand niet is, kan Hij je er niet van verlossen. Is datgeen waar je last van hebt je probleem, of is het je metgezel of vriend zelfs, door wie je aandacht en medelijden krijgt? Maar dat even terzijde.

Feit is en blijft, dat met de komst van Jezus in de wereld er iets daadwerkelijk veranderde. Het bewijs dat God omziet naar ons door Zijn Zoon te sturen (Joh.3:16) is voor mij reden genoeg om Kerst te vieren. Natuurlijk weet ik van de heidense oorsprong om het om de 25ste december te vieren (Midwinterfeest) en misschien is Hij wel op het Loofhuutenfeest geboren en was de stal een loofhut. Feit blijft dat zijn komst in de wereld een ommekeer was. Een God werd mens en een mens was God en Hij leefde onder ons. Eens zal elke knie zich buigen en elke tong belijden, dat deze Jezus, de Machtige Redder is en Heer is over al wat leeft! Wij hebben een machigte Redder, niets en niemand kan daartegen op!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.