Wijsheid en bedachtzaamheid


Mijn zoon, laat ze niet wijken van je ogen: neem wijsheid en bedachtzaamheid in acht. Zij zullen leven zijn voor je ziel, een sieraad voor je hals. — Spreuken 3:21-22http://dawo.nl/?p=4924

Lezen: Spreuken 3:21-35

Rondgaan als een olifant in de porseleinkast hoort niet bij de vrucht, noch bij de gaven van de Geest. Toch zie ik het heel veel gelovigen doen. Te pas en te onpas wordt er van alles uitgeroepen, worden mensen in hokjes geplaatst, waardoor men net zo wettisch is als de kring waar ze vaak uitkomen. De Spreukendichter zegt hier echter dat we wijsheid en bedachtzaamheid in acht moeten nemen, ze nooit uit het oog moeten verliezen. Goed nadenken, bedachtzaam zijn is belangrijk. Toch zul je ook, wil je de werkingen van Gods Geest niet willen missen, soms onbevangen de dingen moeten uitspreken die Hij op je hart legt. Daarom is het zo belangrijk om Zijn stem te verstaan, zoals de Here Jezus belooft, herkennen alle schapen die.(Joh. 10) Maar hoe leer je dan Gods stem verstaan. Een vraag die ik onlangs kreeg n.a.v. een Opfrisser. Daar zijn een aantal basisregels voor: de Heilige Geest zal nooit tegen Zijn Woord ingaan, het klikt in je hart, je hebt er vrede over, het verheerlijkt de Naam van Jezus. Daarnaast is intimiteit met God de belangrijkste sleutel. Je herkent iemands stem omdat je veel met Hem praat, beter nog, naar Hem luistert. Neem tijd om in je stille tijd, ook echt stil te zijn voor God en Hem tot je te laten spreken. Dan zul je Zijn stem gaan herkennen en het niet missen als Hij, met Zijn zachte stem, je instructies of aanwijzingen geeft: ‘Bid voor die, stuur die en die een kaartje, bel hem even op, spreek het volgend etc.’ God is een God van communicatie, niet eenzijdig, Hij wil in gesprek. Dan kunen we bedachtzaam zijn en wijs met de dingen om gaan. De Heilige Geest handelt niet en vraagt van ons ook niet om impulsief te handelen, nee, Hij is de Geest van Kracht en Liefde en zeker ook die van bezonnenheid (2 Ti. 1:7)

Draag ze als een sieraad, want ze zullen je leven, dat is zegen brengen, waar je ook bent. Telkens luisteren naar Gods stem, aandachtig luisteren, is het begin van iedere zegen: indien Gij aandachtig luistert, dat is ook gehoorzamen, naar de stem van de Here uw God, zullen tal van zegeningen je achtervolgen. In bedachtzaamheid en met wijsheid, dat dan weer wel.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s