Ellendigenzorg


Welzalig is hij die verstandig omgaat met een ellendige; in dagen van onheil zal de HEERE hem bevrijden. De HEERE zal hem bewaren en hem in het leven behouden; hij zal op aarde gelukkig gemaakt worden. Geef hem niet over aan het verlangen van zijn vijanden. — Psalmen 41:2-3http://dawo.nl/?p=4928

Lezen: Psalmen 41

Hoewel we een God van genade hebben komen Zijn zegeningen als we bepaalde dingen doen of laten. Dat vind je niet alleen in het Oude, maar ook in het Nieuwe Testament terug. Dat staat niet haaks op de genade, zoals sommigen zeggen, maar is juist het voortvloeisel ervan. Waneer je Gods genade hebt leren kennen, Zijn ontferming over ons, ellendige zondaren, dan zul je ook Hem willen plezieren. Niet om een wit voetje te halen,maar uit liefde, omdat je van Hem houdt.

Vandaag zien we dat het zorgen voor ‘ellendigen’ grote zegen kan brengen. Vraag is dan natuurlijk wie die ellendigen zijn. Dat kan je op verschillende manieren invullen. Je kunt aan armen denken, mensen die het in deze maatschappij flink minder hebben dan wij, maar ook aan vluchtelingen, mensen die van huis en haard verdreven zijn en op de vlucht gelagen, die vaak met gevaar voor eigen leven de oversteek gewaagd hebben. Kijk naar Jezus, Hij was in het gezelschap van zondaren, hoeren en tollenaars en bekommerde Zich om hen. Ook zwakken en zieken, eenzame ouderen horen kunnen we onder die doelgroep scharen.

Maar eigenlijk is natuurlijk de mens die Jezus niet kent als Zijn Heiland en Verlosser er het meest ellendige aan toe. Die gaar verloren als men de Blijde Boodchap van het Evangelie van Jezus Christus niet hoort. Daarom is onze handel en wandel in het dagelijkse leven zo belangrijk en moeten we, op ieder moment, bereid zijn rekenschap af te legen van de Hoop, Die in ons is: Christus Jezus, de Heerlijkheid Gods. Discipelschap is doen wat Jezus deed, als we Zijn volgelingen zijn, is dat ons verlangen om te  doen. Omzien naar elkaar en naar de minder bedeelde, het uitschot van de maatschappij en aan hen het evangelie verkondigen, de zieken genezen en de gebondenen bevrijden. Dan zullen we hier en nu de zegen van God gaan ervaren: genezing als we ziek zijn, bewaring van onze vijanden en levend in de zegen van de Heer. Wat een genade!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s