Zoeken en vinden


Dan zult u Mij aanroepen en heengaan, u zult tot Mij bidden en Ik zal naar u luisteren. U zult Mij zoeken en vinden, wanneer u naar Mij zult vragen met heel uw hart. Ik zal door u gevonden worden, spreekt de HEERE, Ik zal een omkeer brengen in uw gevangenschap en u bijeenbrengen uit alle volken en uit alle plaatsen waarheen Ik u verdreven heb, spreekt de HEERE, en Ik zal u terugbrengen naar de plaats vanwaar Ik u in ballingschap heb gevoerd. — Jeremia 29:12-14http://dawo.nl/?p=4938

Lezen: Jeremia 29:1-14

De situatie: Het tweestammenrijk, Juda, waar de naam Joden vandaan komt, is in ballingschap. Nebukadnezar heeft ze weggevoerd, de tempel leeggeroofd en, samen met Jeruzalem, verwoest. Wat nu? Bij de rivieren van Babylon gaan neerzitten, huilen en je harp aan de wilgen hangen (Psalm 137) Nee, Jeremia schrijft, in opdracht van de HEER, een brief. Daarin krijgen ze de opdracht om te integreren, zich een plaats te vinden en voor de stad te bidden, de vrede voor de stad te zoeken.  Niet van de wereld, maar wel in de wereld te zijn. Daniel is daar een goed voorbeeld van. Door zijn geloof wordt hij eigenlijk een van de meest invloedrijke mannen in Babel. Hij kende ook deze brief, omdat we lezen dat hij uit gaat rekenenen hoe lang de ballingschap geduurd had en aan de hand daarvan gaat bidden en vasten.

Belangrijk is de belofte van God: de terugkeer na 70 jaar naar het land Israel. Niet alleen voor de Joden, maar voor heel Israel, dus ook de 10 stammen, die in de volken zijn opgegaan. Een belofte die onder Koning Ceres deels is uitgekomen. Het boek Ezra vertelt daarover, Hij mag de tempel herbouwen en in Nehemia zien we de muren van de stad herbouwd worden.

Maar een deel van deze profetische belofte moet nog uitkomen. Nog niet alle Joden wonen in Israel. Alleen in de VS wonen er al meer dan 40 miljoen! De laatste jaren zien we steeds meer terugkeer, ook uit Afrika, Rusland en noem maar op. Gods beloften worden voor onze ogen vervuld! En ja deze profetie is in eerste instantie voor het volk Israel. En wij mogen hen daarbij helpen. Denk aan de stichting Exodus en Breng de Joden thuis

Maar de beloften en de voorwaarden die God hier stelt gelden voor iedereen:wanneer we naar God gaan vragen, Hem aanroepen en bidden, met ons hele hart, dan zullen we Hem vinden. Dat is juist zijn verlangen, dat velen gaan zoeken, want Hij wil niet dat er ook maar iemand verloren gaat. Zoekt en je zult vinden, zegt Jezus en dat is zo. Niemand die Hem zoekt laat Hij verloren gaan. Hij legt zelfs dat verlangen in ons hart. Laten wij de mensen zijn die de zoekenden helpen om Hem te vinden, door een baken, een vuurtoren te zijn. Laten we niet met regeltjes en rituelen blokkaden opgooien, waardoor mensen door de bomen het bos niet meer kunnen zien. Maar een luide en duidelijke boodschap de wereld inzenden: God houdt van je en heeft een geweldig plan met je leven! (Vers 11)  

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s