Eensgezind 

Maak dan mijn blijdschap volkomen, doordat u eensgezind bent, dezelfde liefde hebt, één van ziel bent en één van gevoelen. Doe niets uit eigenbelang of eigendunk, maar laat in nederigheid de een de ander voortreffelijker achten dan zichzelf. — Filippenzen 2:2-3

woensdag 16 november 2016 – Filippenzen 2:2-3

Lezen: Filippenzen 2:1-5

Eenheid in de kerk is wel eens het onbeantwoorde gebed van de Here Jezus genoemd. In Johannes 17 noemt Hij de eenheid de voorwaarde waarop de wereld zal weten dat God Hem gezonden heeft. Ook hier vinden we de oproep van Paulus om eensgezind te zijn, met dezelfde liefde (tot God en tot elkaar), dezelfde bezieldheid en hetzelfde  van gevoelen. Dat is ontzettend belangrijk. Want Jezus leert ons ook dat een koninkrijk dat in zichzelf verdeeld is, geen stand kan houden. De duivel heeft die uitspraak ook gehoord en zaait verdeeldheid bij de vleet. We vinden altijd wel dingen waar we het met elkaar niet over eens zijn. Belangrijke of minder belangrijke dingen. En weet je, dat mag ook best. Iedereen is anders, maar wanneer we allemaal de Here Jezus kennen als onze Heiland en Verlosser, dan is Hij onze basis voor eenheid. Zonder het volbrachte werk aan het kruis kunnen we niet één zijn, wil ik ook niet één zijn. Hij is ons fundament. Maar vandaar uit kunnen we over heel veel verschillende dingen anders denken, als we de ander maar niet onze mening als enig zaligmakend door de strot duwen. Wanneer iemand op een bepaalde manier God ervaart moeten we oppassen dat we dat niet meteen als dogma neerzetten en als richtlijn zodat we de ander verketteren als hij die ervaring niet heeft gehad. God gaat met iedereen een eigen weg, omdat ook ieder mens uniek is.

Belangrijk is dat onze neuzen dezelfde kant op staan en dat begint met de gezamenlijke gemeenschap met de Heilige Geest (vers 1) Dat is onze bron van eenheid. Dan kunnen we ook elkaar liefhebben, hetzelfde verlangen hebben en voor hetzelfde doel gaan. Als we met elkaar eenparig iets begeren, dan zal het ons gegeven worden, belooft Jezus. Als we het verlangen hebben dat mensen worden gered, en daar gezamenlijk voor op de bres gaan staan, dan zal dat ook gebeuren.

Hand in hand, houder aan schouder de strijd aanbinden om de satan en zijn rijk te vermorzelen, in eenheid. Niet lettend op je eigen gelijk, maar juist luisteren naar de ander en die hoger achten dan jezelf. Zoals de Here Jezus dat deed. Alleen vanuit die gezindheid kunnen we dat. Zullen we er samen voor gaan?

+><+

Stem jij ook op ons als goed doel?

Klik hier

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.