Vader weet het al


Als u bidt, gebruik dan geen omhaal van woorden zoals de heidenen, want zij denken dat zij door de veelheid van hun woorden verhoord zullen worden. Word dan aan hen niet gelijk, want uw Vader weet wat u nodig hebt, voordat u tot Hem bidt. — Matteus 6:7-8http://dawo.nl/?p=4958

Lezen: Matteus 6:5-8

Als je deze tekst leest zou je kunnen denken: waarom bid ik dan nog? Als God het toch al weet? Dat kan ik me heel goed voorstellen, als bidden alleen maar het ‘opdreunen’ van je verlanglijstje is. Maar bidden is veel meer. Het heeft te maken met je relatie tot God. Zoals ouders het leuk vinden om van de kinderen te horen wat ze gedaan hebben op school, zo vindt onze hemelse Vader het ook fijn als we Hem alles vertellen. Bidden is praten met God. Ik doe dat zelf de hele dag door. Er is altijd een open lijn, een hot-line. Bij een van mijn vorige werkgevers hadden we een open lijn naar een andere vestiging. Het leek op zo’n oude veldtelefoon. Als je eraan draaide was er meteen verbinding met de andere kant. Zo werkt het ook bij Hem. Zijn luisterend oor is altijd beschikbaar. Bij problemen in de planning zeg ik dan: ‘ Heer, U moet ff bijspringen, hoor, dit lukt mij niet. Uit onverwachte hoek komt er dan altijd een oplossing 😉 Hij is zo goed! 

Bij het woordje veelheid van woorden staat eigenlijk in het Grieks: nutteloze herhalingen. Als wij onze cursus over gebed geven, doen we altijd een oefening om mensen bewust te maken van het gebruik van stopwoordjes, zoals Vader, Heer, enz. Je zou dat hier onder kunnen laten vallen. Luister maar naar het gebed van een willekeurige christen, jezelf incluis, en tel eens hoeveel er Heer etc. wordt gezegd. Zo nutteloos, toch? De Heer weet wel dat je het tegen Hem hebt….

Ons gebed heeft te maken met intimiteit, dat is wat God wil, dat je Hem je diepste diep toevertrouwt en Hem ook in alles vertrouwt. Daarnaast heeft het ook te maken met autoriteit. Als je God blijft vragen om de dingen te doen die Hij je opgedragen heeft, zul je weining tot geen resultaat zien. Jezus zei niet: bid voor de zieken, Hij zei: genees de zieken. Dat is een verschil. Wanneer we beseffen dat we die autoriteit hebben, door de Heilige Geest die in ons woont, dan zien we dat de korste gebeden, met autoriteit, het meeste effect hebben. Op het commando: Pijn verdwijn, heb ik al velen pijnloos zien worden. Weet wie je bent in Christus en gebruik die autoriteit. God weet wat je wilt, gebruik die autoriteit,want wie bidt is de baas! 

————————————–!————————–!——————!—————–

Stem je ook op ons als goed doel, het kan iedere dag 1 keer:


Gebruik jij de online Bijbel al?

Klik hier

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s