Bidden en zingen

Leave a comment Standard

Is iemand onder u in lijden? Laat hij bidden. Heeft iemand goede moed? Laat hij lofzingen. — Jakobus 5:13http://dawo.nl/?p=4967\

Lezen: Jacobus 5:13-20

Die Jacobus was eigenlijk een hele praktische man. Geeft zomaar even in twee korte zinnetjes weer waar  nog steeds in christelijk nederland  gebrek aan is: Krachtig gebed en lofprijs en dankzegging. 

We hebben denk ik, met elkaar nog steeds niet in de gaten wat voor een geweldig wapen wij hebben: Het gebed. Het kan veel teweeg brengen, zegt Jacobus in vers 16, omdat God er kracht aan verleend (NBG) of als het krachtig is (HSV). En dat laatste mis ik nu zo. Krachtig gebed. Gebed dat wordt uitgesproken door een zoon en niet door een slaaf. Waarin de woorden ‘wilt U’ niet voorkomen. Waarin we, zoals Jezus ons leerde in het ‘Onze Vader’ spreken in de gebiedende wijs. Jacobus geeft een voorbeeld van Elia. Hij sprak en het regende 3eneenhalf jaar gewoon niet! Wanneer wij (samen) bidden komt er een kracht vrij, die zijn weerga net kent. 1 kan er 1000 verslaan, maar twee 10.000, (Deut. 32:30) dat is bijbelse rekenkunde. Dat is niet vermenigvuldigen, dat is verheffen. Wat voor situatie er zich ook voordoet, neem initiatief en verander die door gebed. Kunnen we dat, ja dat kunnen we. In Math. 17:20 zegt de Here Jezus zelf, dat als we een geloof hebben als een mosterdzaadjes er niets meer onmogelijk voor ons zal zijn. Dus. Bezoek de bidstonden van je wijk of gemeente en ga de strijd aan

En dan dankzeggen en lofprijzen. Hij troont op de lofzangen van Zijn volk. Dus als we Hem groot maken vindt Hij dat geweldig. Hem aanbidden, in Geest en in waarheid, is aanbidding waar de Heilige Geest het overneemt en je wordt meegenomen naar de troon van God. Waar je Zijn aanwezigheid voelt en je niet op je horloge hoeft te kijken of het al voorbij is. Dat is lofprijs en aanbidding, dat is Gods volk in aanbidding meenemen. 

Krachtig gebed en liefdevolle lofprijzing zijn twee heel eenvoudige dingen, die de tegenstander probeert te roven. Tegen het eerste kan hij niet op en met het tweede worden zijn poorten bezet. Toch zijn het sleutels tot een overwinnend leven, heel praktisch en eenvoudig door Jacobus neergezet. Laten we ze maar gaan uitvoeren, in geloof. Dan gaan we bergen verzet zien worden. Zeker weten! 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.