Tegenwoordigheid van Geest


Maar wat mij betreft, het is voor mij goed dicht bij God te zijn. Ik neem mijn toevlucht tot de Heere HEERE, om al Uw werken te vertellen. — Psalmen 73:28http://dawo.nl/?p=4980

Lezen: Psalmen 73

De vragen die Asaf, de schrijver van deze Psalm zich stelt is eigenlijk die we ons allemaal wel eens stellen. Waarom gaat het hen, die niets met God of gebod te maken willen hebben goed, terwijl ik, die probeer te leven naar Gods normen en waarden, zoveel ellende meemaak? Het is dan een dooddoenertje om te zeggen dat we het in de hemel beter zullen krijgen. Natuurlijk is dat waar,maar als de Heer onze Herder is, dan zorgt Hij toch voor ons? De tegeltjeswijsheid van geen kalme reis maar wel een behouden haven vind ik overigens nergens in de Bijbel terug.

Het slot van de Psalm geeft eigenlijk het antwooord. Dicht bij God zijn, in Zijn tegenwoordigheid. Daar is volheid van vreugd, zegt een andere Psalm. En wat zijn wij dan, als nieuwtestamentische gelovigen, toch bevoorrecht. Waarom? 

Ik hoor wel eens mensen zeggen dat ze graag in de tijd van Jezus hadden willen leven. Hem zien en horen, de wonderen die Hij deed. Geweldig. Toch zegt Hij zelf: het is beter dat ik ga anders kan Hij, Die na Mij komt,  niet komen. M.a.w. als Ik weg ben krijg je het nog beter. Hij doelde natuurlijk op de Heilige Geest. Die wil in ons wonen. Wel, dichterbij kan God toch niet komen, closer kan het niet zijn. Met God in en door ons heen hebben we Zijn Tegenwoordigheid altijd bij ons. Dat is de tegenwoordigheid van de Geest, in ons. En die zorgt er weer voor dat we het anderen kunnen vertellen, kracht om te getuigen. Asaf was een beetje jaloers op de ongelovigen, maar als hij wist wat we nu hebben…….

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s