Niemand anders

Leave a comment Standard

Zo zegt de HEERE, de Koning van Israël, zijn Verlosser, de HEERE van de legermachten: Ik ben de Eerste en Ik ben de Laatste, en buiten Mij is er geen God. — Jesaja 44:6http://dawo.nl/?p=4985

Lezen: Jesaja 44:6-28

Mensen hebben nogal eens moeite, ook in de kerk, met het feit dat er geen andere God is dan JHWH en geen andere weg tot redding dan via Jezus. Als wij, als christenen zeggen dat we het enige ware geloof hebben, dan klinkt dat nogal arrogant. Maar wij zeggen het niet (alleen) het is God Zelf, Die het herhaalde malen in de Bijbel verkondigt. De tendens is dat men denkt dat er in alle godsdiensten wel waarheid zit. Ze hebben allemaal iets moois en zou God zich niet op verschillende manieren kunnen profileren?

De tekst van vandaag sluit dat gewoon uit! Hij noemt Zich hier: de Verlosser van Israel, JHWH Zebaoth, de Heer van de hemelse legers, of zoals de NBG het zegt: de HERE der Heerscharen. Hij is er dus strijdvaardig in. Hij is de eerste en de laatste, zoals we dat ook in het Boek Openbaring 3 x tegenkomen. Buiten Mij is er, zijn er, geen goden. Punt. Einde discussie.

Vervolgens drijft Hij de spot in dit hoofdstuk met afgodsbeelden. Stukken gesneden hout, of gegoten metaal, gebeiteld uit een stuk steen. Het is allemaal waardeloos en van generlei nut. Datzelfde geldt nu dus nog steeds voor boeddha beneden, maar ook die van Maria en andere heiligen. God is God en geen ander. Niemand kan tot de Vader komen dan door Mij, zei Jezus. Dat is toch duidelijk?

Maar laten we ook eens eerlijk in de spiegel kijken? Hebben wij geen andere goden naast God? Op wie vertrouwen we nog meer, dan op hem alleen? Aan wat zijn we verslaafd, is er dus Heer over ons, heeft ons in de macht? We kunnen wel wijzen naar anderen, maar beter is het om bij onszelf te beginnen. In de 10 geboden zegt God, dat Hij naijverig is, dus jaloers. Hij duldt geen andere goden naast zich. Als we dus echt zaak willen maken met Hem, zullen we de andere goden uit ons leven weg moeten doen. Ambitie, op zich niets mis mee, tenzij alles er voor moet wijken. Genotsmiddelen, we mogen genieten, maar er ook zonder kunnen. Laten we onszelf heiligen, ontgiften, van alles wat onzuiver is. Vraag het de Heilige Geest, Hij zal je leiden.

En wat geweldig is het dan te weten, dat Hij kaars gaat om ons te omarmen. Hij is jaloers omdat Hij zoveel van ons houdt. Welke verslaving het ook is, het is nooit goed voor ons. Hij wil ons helemaal voor Zichzelf, want Hij is tenslotte de Enige

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.