Het Woord is vlees geworden 

Leave a comment Standard

En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid gezien, een heerlijkheid als van de Eniggeborene van de Vader), vol van genade en waarheid. — Johannes 1:14http://dawo.nl/?p=5001

Lezen: Johannes 1:1-18

Ik las hem gisteren op facebook en wil hem jullie, zeker in het kader van deze tekst niet onthouden: Het grootse wonder is niet dat de mens op de maan wandelde,maar dat Gods Zoon op aarde gewandeld heeft. En dat is nu precies waar het hier over gaat. De Drie-enige God zag geen andere mogelijkheid om de gevallen mens weer met Hem te verzoenen dan Zelf, in de gedaante van Zijn Zoon, naar de aarde af te dalen, aan ons gelijk te worden, behalve  de zonde, en voor ons de prijs te betalen zodat wij weer vrede kunnen hebben met God. Zeer Poëtisch begint Johannes zijn Evangelie. Anders dan de anderen, wiens verhalen je vaak in de andere kunt natrekken,waar er dan vaak net weer een ander accent ligt. Johannes schrijft anders. Zijn boek is eigenlijk geschreven als een evangelisatie traktaat: we lezen in hoofdstuk 20:32 dat hij deze dingen geschreven heeft opdat de lezer gelove dat Jezus de Zoon van God is en dat zij, gelovende in Hem, leven zullen ontvangen. Dat is het doel van zijn evangelie, dat is het doel van de komst van Jezus. Het Woord, de uitvoerende macht bij de schepping, is vlees, mens, geworden. Mens zoals jij en ik. En als we de verhalen lezen over Hem, dan zien we Zijn heerlijkheid, de glorie van God over Zijn leven. Dan zien we de angst onder de demonen,omdat ze geconfronteerd worden met de Zoon van God. De wereld kent Hem niet, maar de geestelijke wereld wel degelijk. Zijn glorie, die van de Eniggeborene van de Vader,was op Hem. En Hij was vol van genade en waarheid. Hij veroordeelde niemand, Nicodemus niet, de Samaritaanse vrouw niet, de overspelige vrouw niet, wat kunnen we nog een hoop van Hem leren. Hij veroordeelde niemand, want er was geen beginnen aan. Alle mensen hebben immers gezondigd en missen daardoor de glorie van God? (Rom 3:23) Maar in dit gedeelte staat ook de oplossing: vers 12: allen die Hem aangenomen hebben heeft Hij de macht gegeven om kinderen van God te worden. Dat is het Gratis geschenk wat God aan ons allen wil geven. Dat is de reden van Kerst. Daarom verliet Jezus de hemelse heerlijkheid om geboren te worden in een stal en te sterven aan het kruis. Die Jezus, die Zoon van God, zoals ook Koning Willem Alexander Hem noemde in zijn Kersttoespraak, is het waard om geloofd en geprezen te worden: Kom laten wij aanbidden, die Koning!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.