Waar je ook gaat


Heb Ik het u niet geboden? Wees sterk en moedig, schrik niet en wees niet ontsteld, want de HEERE, uw God, is met u, overal waar u heen gaat. — Jozua 1:9http://dawo.nl/?p=5002

Lezen: Jozua 1

Ik geef het je te doen. Je bent de opvolger van iemand die de zachtmoedigste op aarde werd genoemd. Mozes, die het volk Israel 40 jaar lang, eerst uit Egypte en later door de woestijn heeft geleid. Een groter stelletje zeurders en klagers heb je nog nooit bij elkaar gezien. Mauwkonten zijn het. En jij bent dus de opvolger die het zooitje ongeregeld het beloofde land mag binnenleiden. Ik kan me voorstellen dat ook hij het haast niet zag zitten. Nu was hij geen broekie meer. Samen met zijn vriend Kaleb was hij de enige van de oude generatie, die niet was omgekomen in de woestijn omdat zij geloof hadden dat God hen het Beloofde Land kon geven. Hij was dus zeker 60plus. In Gods koninkrijk ben je nooit te oud om te functioneren! Hij was een man van geloof, van intimiteit met God. Hij week niet uit de tent der samenkomst als God daar was. Hij zocht Zijn tegenwoordigheid. Maar er wordt wel 5 x tegen hem gezegd dat hij sterk en moedig moet zijn. Het begint al in Deuteronomium en hier in dit hoofdstuk weer 4 x. Vier keer door de HERE en 1 x door het volk. 5 is het getal van de genade. We kunnen ons werk alleen maar doen in de kracht van Gods genade. En Hij heeft de belofte dat God met hem is, waar hij ook heen gaat.

Ook wij staan bijna voor een nieuw jaar. Misschien ben je ook wel bezwaard, door wat voor omstandigheden ook. Zie je het eigenlijk niet zitten. 2017, wat zal het ons brengen? En ook waar zal het ons brengen? Niemand weet dat. Wat we wel weten is dat God met ons zal zijn, waar we ook heen gaan. Maar net als aan Jozua geeft Hij ons ook wel Zijn voorwaarden. Blijf dicht bij het Woord en gehoorzaam het, doe wat er in staat. Dan ben je in Gods bescherming. We zien dat ook bij Jozua. Na de geweldige overwinning op Jericho komt het fiasco van Ai. Waarom? Omdat iemand niet gehoorzaamd had aan de regels die God gaf. Het eiste slachtoffers, in het leger dat Ai aanviel en het gehele gezin van de dader. Niet omdat God wraak wilde, maar omdat Hij de rest van het volk voor ongehoorzaamheid wilde bewaren.

We leven nu in de genadetijd. Jezus stierf voor onze zonde, maar nadat Hij eerst als kind in de kribbe was geweest. In Bethlehem, het Huis van Brood. Brood staat in de Bijbel voor het Woord van God. Het vleesgeworden Woord werd geboren in het Huis van Brood. Gods woord is onze leidraad. Als we ons daaraan houden leven we onder Zijn bescherming. Jezus volbracht de wet, dat wil zeggen dat er niemand meer behouden hoeft te worden door de wet krampachtig te houden.Maar er zal geen tittel of jota verloren gaan, zei Jezus Zelf. Het is dus nog steeds van kracht. Niet om behouden te worden, maar als Gods beschermende handen. Leven naar de normen van Gods Woord brengt zegen en Zijn tegenwoordigheid. Ongehoorzaamheid leidt, uiteindelijk, tot de dood. 

We mogen sterk en moedig zijn,sterker nog we moeten het. God zegt:Heb ik het je niet geboden. Maar we kunnen dat alleen maar omdat Hij met ons meegaat. Jezus laatste woorden op aarde refereren daaraan: Zie ik ben met je, alle dagen, tot aan de voleinding der wereld. Dan is geen zee te hoog, geen storm te zwaar. Dan kunnen we ook 2017 aan!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s