Geleide wapens


Terwijl u bij elke gelegenheid met alle gebed en smeking bidt in de Geest en daarin waakzaam bent met alle volharding en smeking voor alle heiligen. — Efeziers 6:18http://dawo.nl/?p=5008

Lezen: Efeziers 6:10-20

Allereerst wil ik natuurlijk alle lezers van de Opfrisser een gelukkig en gezond nieuwjaar toewensen. Een jaar waarin we, met elkaar, ons nog meer zullen verdiepen in onze nooit opdrogende bron van Inspiratie: Gods Woord, waardoor we onze relatie met de Bron des Levens, de Here Jezus, door de Heilige Geest, tot eer van de Vader, zullen versterken.

Een nieuw jaar ligt voor ons. Het klinkt heel vroom als we zeggen: dat wat de toekomst ons zal brengen, de Hand van de Here ons zal leiden. Dat kan duiden op volledige overgave, en dan is het goed, maar ook op berusting en dan is het minder. Want God heeft ons namelijk zo’n machtig wapen gegeven, waardoor we iedere aanval van de vijand kunnen afslaan, die hij op ons doet. En overwinnen. Dit wapen vinden we in de tekst van vandaag en is het zevende wapen in de geestelijke wapenrusting: gebed! En ook nog eens gebed geleid door de Heilige Geest, de Generaal Zelf. Dat is het meest krachtige wapen wat we hebben. Ik hoor wel eens iemand zeggen: we kunnen nu alleen nog maar bidden en dan klinkt het gelaten Maar besef dat iedere overwinning wordt behaald op de knieën! En niet alleen in het gebed in de binnenkamer, maar juist ook in het gezamenlijke gebed. In week 3 zal er weer de Week van Gebed plaats vinden. Zorg dat je daar bij bent, op een van die avonden, want als 2 of 3 iet eenparig zullen begeren, zal het hun ten deel vallen, zegt de Here Jezus Zelf

Gebed, geleid door de Geest, bidden in de Geest. In 1 Cor 14:15 gebruikt Paulus deze term als hij het heeft over bidden in tongen, de taal die de Heilige Geest gebruikt en die beschikbaar is voor iedere, Geestvervulde gelovige. Dat gebed, daar heeft de tegenstander een hekel aan. Daarom vertelt hij, dat niet iedereen dat heeft en kan, wil hij het betuttelen en indammen, bagatelliseren. Maar het is een krachtig wapen, waar hij niet tegenop kan. Als we gewoon bidden, kan hij onze gedachte binnendringen met allerlei futiliteiten, onze aandacht afleiden door ons allerlei gedachten te geven over van alles en nog wat,misschien op zichzelf best belangrijk,mar niet dan. Maar als we in tongen bidden, als de Heilige Geest het overneemt, dan kan hij daar niet bij. Want Hij, Die in ons is, is sterker dan hij die in de wereld is.

Strek je daarom uit naar dat superkrachtige wapen, het bidden in de Geest. Het kost je ook geen inspanning, want Hij doet het. Je kunt ermee gaan slapen en Hij bidt de hele nacht in je door. Je kunt het (in gedachten) doen, waar je ook bent, vooortdurend. Situaties veranderen wanneer wij gaan beseffen dat, wat er ook gebeurd, wij ons gebed laten leiden door de Geest, Hij ons zal leiden, de toekomst in, niet gelaten, maar strijdbaar tot de tanden toe bewapend. Als dat geen goed voornemen is voor 2017 weet ik het niet meer!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s