Onbelangrijk


Dus is dan noch hij die plant iets, noch hij die begiet, maar God, Die laat groeien. — 1 Korintiers 3:7http://dawo.nl/?p=5016

Lezen: 1 Korintiers 3:1-9

In dit stukje gaat Paulus fel in op verdeeldheid in de gemeente van Korinthe. Er was daar namelijk verdeeldheid. Als mensen onder de bediening van Paulus tot geloof waren gekomen, dan hechtte men daar klaarblijkelijk meer waarde aan, dan wanneer dit onder de bediening van Apollo’s was gebeurt. Hij rekent daar faliekant mee af, want daar gaat het helemaal niet om in Gods Koninkrijk. Het gaat maar om 1 persoon: de Here God. Hij is belangrijk.

In de christelijke wereld zien we ook een hang naar titels, profeet zus, apostel die, evangelist zo, enz. Je kunt jezelf noemen wat je wilt, maar het is God Die het zal bevestigen en het je door mensen heen zal laten weten. Natuurlijk is het belangrijk dat de vijfvoudige bediening in Gods gemeente wordt hersteld. Maar denk er altijd aan wat de taak is van iemand in de vijfvoudige bediening, dat hij (of zij) de heiligen, de gelovigen dus, moet toerusten tot dienstbetoon. Iemand die velen tot Jezus leidt is nog geen evangelist, pas als hij anderen meeneemt op zijn tocht en het hen leert en onderwijst hoe het te doen is hij dat. Of er dan mensen onder zitten die er nog meer tot Jezus gaan leiden zal hem alleen maar verblijde, niet jaloers maken, want het gaat niet om hem, het gaat om Jezus.

Daarom past het ons om een stapje terug te doen in plaats van ons voor te laten staan op functies of bedieningen, dat is de wereld, die doet dat. Wij, in Gods koninkrijk hebben een mooiere titel, die we in vers 9 vinden: Gods medearbeiders. Wij en God zijn collega’s, we staan voor dezelfde zaak. Hij heeft ons uitgekozen om het werk van de bediening te doen, om zo het bouwwerk  van Zijn gemeente te bouwen. Dat Hij ons daarvoor wil gebruiken is al een wonder op zich. Maar Hij rust ons ook toe, met het Krachtigste wat er ook maar is: de Geest, Die Jezus uit de dood deed opstaan, de Heilige Geest. Dan zie je dat het alleen om Hem gaat, de Drie-enige. Hem zij alle eer!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s