Geen belofte, maar een feit


Want hiertoe bent u geroepen, omdat ook Christus voor ons geleden heeft; Hij laat ons zo een voorbeeld na, opdat u Zijn voetsporen zou navolgen; Hij, Die geen zonde gedaan heeft en in Wiens mond geen bedrog gevonden is; Die, toen Hij uitgescholden werd, niet terugschold, en toen Hij leed, niet dreigde, maar het overgaf aan Hem Die rechtvaardig oordeelt; Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout, opdat wij, voor de zonden dood, voor de gerechtigheid zouden leven. Door Zijn striemen bent u genezen. — 1 Petrus 2:21-24http://dawo.nl/?p=5021

Lezen: 1 Petrus 2:19-25

Het staat Petrus nog allemaal voor ogen, dat Jezus, in de nacht dat Hij verraden werd, werd overgebracht naar de Binnenhof van de Hogepriester. Waar ze Hem sloegen en waar Petrus zelf, tot drie keer toe, het lef niet had om voor Zijn Meester op te komen. Misschien was hij er ook wel toen Jezus gegeseld werd, na de berechting door Pilatus. 39 = 3 x 13 zweepslagen, niet met een zeep, maar met een gesel, waaraan spijkers verbonden waren, die je rug openreten. Dat is de basis voor onze genezing. Je hoort Petrus huiveren, als je deze woorden leest, het staat hem nog zo voor ogen.Ik weet nog dat, toen ik de ‘Passion of the Christ’ gezien had, tegen mijn vrouw zei: ‘Ik zal nooit meer zondigen’ (Helaas, heb ik dat niet waar kunnen maken) Zo indringend was die verfilming. Petrus grijpt terug op Jesaja 53, waar het lijden van Jezus tot in detail door Jesaja is beschreven, zo’n 500 jaar voor het plaats zou vinden.

Zoals Jezus geleden heeft, zo is Hij ook daarin ons voorbeeld. Lijden in die tijd was lijden om de Naam van Jezus,omdat je ervoor uitkwam. Het heeft niets met ziekte te maken, zoals zoveel mensen denken. Waarom niet? Omdat Jezus, naast onze zonden, de oorzaak van ziekte in het algemeen, ook de ziekte op het kruis gedragen heeft en dat iedere van de 39 striemen die Hij kreeg, borg staan voor onze genezing. Ja, je leest het goed. Satan heeft geen enkel recht om ons meer te kwellen met pijn en ziekte, want er is voor betaald. Petrus schrijft het ook in de voltooid verleden tijd. Je bent genezen, het is al gebeurd. Je hoeft het alleen maar op te halen. Leg je pijn en je ziekte in de striemen van Jezus. Daar mag je je genezing claimen, omdat er voor betaald is! Vele mensen vinden claimen te ver gaan, maar je claimt het niet omdat jezelf zo goed bent en het zou verdienen, maar omdat Hij zo goed was en het niet verdiende! Iedere striem vertegenwoordigde een basisziekte of kwaal, heb ik wel eens horen uitleggen. Ik weet niet of dat exact zo is, maar wel weet ik, dat er, naast voor mijn zonde, ook voor mijn zIekte is betaald. Voltooid verleden tijd, het is betaald, je bent genezen. Het is geen belofte, het is een feit!

Een gedachte over “Geen belofte, maar een feit

  1. Het gaat vooral hierom dat we begrijpen dat niet de striemen op zich genezen. Er was een tijd dat deze tekst een soort slogan was: Door zijn striemen bent u genezen. Het is een indirect gebeuren; het gaat om dat kostbare bloed dat vloeide tot vergeving van mijn zonden. Daardoor werd ik ‘geschikt’ gemaakt om door God te kunnen worden genezen. Ik ben nu rein; Hij kan mij nu helpen, aanraken Voordat dat bloed vloeide was ik voor God de ‘onaanraakbare’. Door mijn vuil. Maar dat is nu weggewassen. Nu heb ik , als zoon van God ‘recht’ op genezing; zoals jij schrijft: je hoeft het alleen maar op te halen. Het komt wel op geloof aan. Geloof ik dat Iemand zomaar afrekende voor mij? Dan ga ik ‘het’ ophalen. Anders laat ik het liggen. En is de Gever verdrietig. Ik zei: ik heb ‘recht’ op genezing. Ik heb daar altijd aan toegevoegd: “genaderecht”. Weet je Arie, het is Jezus die er recht op heeft dat ik genees. Hij heeft er voor betaald om het mij te geven en is alleen maar heel erg blij als ik in Hem en zijn offer geloof. En daardoor mijn genezing op haal. Ongeloof doet Hem verdriet. Hij voelt dan zijn grote Liefde afgewezen; dat doet pijn. Bovendien krijgt Hij dan de eer die Hem toekomt…daar heeft Hij recht op. Broeder Arie…zie dit niet als een correctie want je bericht is correct. Maar zie het als een aanvulling, een bevestiging en/of een bemoediging. Gods Zegen zij met je.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s