Een krachtige boodschap


De God van onze vaderen heeft Jezus opgewekt, Die u omgebracht hebt door Hem aan een kruishout te hangen. Deze Jezus heeft God door Zijn rechterhand verhoogd tot een Vorst en Zaligmaker, om Israël bekering te geven en vergeving van zonden. — Handelingen 5:30-31http://dawo.nl/?p=5025

Lezen: Handelingen 5:24-33

Wat een verschil. Ik weet niet of je je het nog herinnert, maar op de Paasdag zaten de discipelen, te cocoonen, lekker dicht en knus bij elkaar, de deur op slot, omdat ze bang waren voor de soldaten van de stadhouder en de Farizeeën en Schriftgeleerden. Maar nu is het Pinksteren geweest, ze hebben kracht ontvangen om getuigen te zijn van Jezus, wat ze danook  meer dan vrijmoedig doen. Ze zijn al eens gevangen gezet en hebben slaag gehad, maar dat deert hen niet. Opnieuw zijn ze gevangen gezet en op wonderlijke manier bevrijd. En weer worden ze opgepakt en voor het Sanhedrin gedaagd om zich te te verantwoorden. Petrus, geheel gerehabiliteerd, neemt weer het woord en spreekt de onvergetelijke woorden dat we meer moeten gehoorzamen aan God dan aan mensen. En dan neemt hij de brutaliteit om, onomwonden de waarheid te vertellen. Dat zij, de Farizeeën en Schriftgeleerden, eigenlijk eigenhandig Jezus hebben omgebracht, door Hem aan een paal, een hout, het kruis dus, te hangen. Hij refereert daarbij aan de tekst uit Deut. 21:23. Maar het is daar niet bij gebleven, want Jezus is niet dood gebleven, Hij heeft de dood geproefd, zoals we gisteren zagen. De God van onze vaderen, zegt Petrus, omdat hij nog steeds voor de Joden staat, Die heeft Jezus uit de dood opgewekt. Romeinen 8:11 leert ons dat de bij ons inwonenden Heilige Geest dat deed, terwijl jezus ook zelf opstond uit de dood. Met andere woorden, de gehele Drie-eenheid was er bij betrokken. Engelen rolden de steen weg, niet om Jezus naar buiten te laten, Hij kon door gesloten deuren heen, maar om ons naar binnen te laten kijken dat het graf echt leeg was!

Deze Jezus is door God verhoogd om Israël, toen nog, en de gehele wereld bekering te geven en vergeving van zonden. Dat wil zeggen dat Jezus de wereld met God verzoende, alle zonden wegnam, zodat iedereen in staat is om zich van de enige zonde die ons uit de hemel houdt, die van ongeloof, te bekeren. Alle andere  zonden zijn dus eigenlijk al vergeven, alleen ongeloof houdt mensen uit de hemel: Joh. 3:16 zegt: opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat.

Dat is de boodschap van het evangelie: bekeer je van de weg die naar de dood leidt, die van ongeloof, neem Jezus aan als je Redder en word gered! Met die boodschap mogen, nee moeten, we de wereld in, om mensen te redden van de hel. Een krachtige boodschap, de boodschap van genade, die, mits goed gebracht, bekrachtigd wordt door de Heilige Geest met tekenen en wonderen. Dan sta je toch te popelen?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s