Bescheiden geloof


Want door de genade die mij gegeven is, zeg ik ieder onder u niet hoger te denken dan hij moet denken, maar laat hij denken in bescheidenheid, naar de mate van geloof zoals God die aan ieder heeft toebedeeld. — Romeinen 12:3http://dawo.nl/?p=5027

Lezen: Romeinen 12:1-8

Een bijzondere tekst, waarin Paulus waarschuwt tegen hoogmoed. Iets wat we onder onze medebroeders en zusters nogal eens tegenkomen. Niet bij onszelf natuurlijk, wij zijn beter 😉 Als je soms discussies op Facebook volgt dan kruipt het schaamrood je naar de kaken. Iedereen weet het nog beter dan de ander en waar de liefde blijft? Ik denk dat Paulus dat soort zaken bedoelt. Denk niet hoger van je zelf dan van een ander. En ja, vorige week hebben we het er ook al over gehad, het ligt zo makkelijk op de loer. Iedereen is er gevoelig voor om, zoals mijn vrouw dat zo treffend noemt, onder het kinnetje gekieteld te worden. Iedereen zoekt bevestiging.

Maar Paulus zegt dat we moeten handelen, in bescheidenheid, naar de mate van geloof zoals God die aan iedereen heeft toebedeeld. Geloof is hier niet het ‘reddend geloof’ waar we het gisteren over hadden, maar geloof als gave van de Geest. Iedere, Geestvervulde christen, heeft dus een mate van geloof. Nu komt natuurlijk weer het mosterzaadje om de hoek kijken, wat mensen vaak gebruiken als excuus om maar geen groot geloof te hebben. Maar ik denk niet dat de Here Jezus deze gelijkenis gebruikte (Luc. 17:5,6) om ons te vertellen dat we maar genoegen moeten nemen met een klein geloof. Nee, Hij zegt hier dat als je al een klein geloof zou hebben, zo groot als een mosterzaadje, je al een moerbeiboom zou kunnen overplaatsen. Nu is zo’n boom er eentje met een geweldig uitgebreid en vertakt wortelstelsel, bijna ondoenlijk om dat uit te graven. Maar ons woord is al genoeg. De mate van geloof is dus niet belangrijk, of het groot of klein is, maar wat je er mee doet. En dat moet in alle bescheidenheid. Als je aan Br. Zijlstra vraagt hoeveel mensen hij al genezen heeft, zegt hij: Niet een! Het was allemaal het werk van Jezus. Dat is bescheidenheid . Het gaat niet om ons, het gaat er niet om wie er voor je bidt. Het gaat erom dat we ons geloof in werking stellen. Dat bedoelde Jacobus als hij zegt dat geloof zonder werken dood is. Laten we stoppen met elkaar om de oren te slaan met bijbelteksten en discussiëren, laten we ons geloof gaan beoefenen. Torben Søndergaard zegt: geloof is als een spier, je moet het trainen, oefenen, dan wordt het sterker. Begin klein en denk klein van jezelf, maar weet dat je handelt namens een Grote God, die Zich verwaardigd heeft in ons woning te maken, en ons uitgekozen heeft om als een tempel in te wonen. Sprekend namens die God, vol Opstandingskracht, doet je bomen ontwortelen, bergen verzetten, al is je geloof nog zo ‘klein’, laat het krachtig zijn als een mosterdzaad, waar een gigantisch grote boom uit kan groeien. In bescheidenheid,maar vol geloof in Hem, die blijkens de kracht die in ons werkt, oneindig veel meer kan doen, dan wij bidden of beseffen. Door ons heen, vol van de kracht van de Heilige Geest. Oefen jezelf dus in de godsvrucht! 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s