Goede Gaven

Comment 1 Standard

Als u, die slecht bent, uw kinderen dan goede gaven weet te geven, hoeveel te meer zal uw Vader, Die in de hemelen is, goede gaven geven aan hen die tot Hem bidden. — Matteus 7:11http://dawo.nl/?p=5028

Lezen: Matteus 7:7-12

Deze perikoop begint met een krachtige belofte van gebedsverhoring. Bidden, zoeken, kloppen, er wordt verhoord, gevonden en opengedaan. Dan beschrijft Jezus dat wij, aardse ouders onze kinderen datgene geven waar ze om vragen: brood, vis en ei (in de Lukas versie) en geen stenen, slangen of schorpioenen. Als wij, aardse ouders, onwillig om goed te doen, toch onze kinderen voorzien in hun dagelijkse behoefte, hoeveel te meer zal onze Hemelse Vader ons dan goede gaven geven, als we tot Hem bidden, Hem daarom vragen. In het laatste zit een sleutel. We moeten erom vragen. Gods weet wel wat we nodig hebben, maar toch wil Hij gebeden zijn. Daarom zegt Jacobus ook dat men niet heeft, omdat men niet bidt. Bij de Workshop Doeltreffend Bidden, die ik geef n.a.v. het gelijknamige boekje dat we gratis weggegeven (www.doeltreffendbidden.tk) vraag  ik wel eens, als er kinderen bij zitten: wie van jullie heeft geleerd dat kinderen die vragen worden overgeslagen? Meestal steken ze dan allemaal de vinger op. En dan zeg ik, dat is dus niet Bijbels. De Bijbel leert ons dat, wanneer we willen ontvangen, we eerst zullen moeten bidden, erom vragen. Het levert altijd gniffelende gezichtjes op, maar het is wel waar….. De voorbeelden, die de Here jezus hier aanhaalt, zijn voedsel, onze dagelijkse behoeften. Ze hadden toen zeker de schijf van drie? Maar het zijn koolhydraten en proteïnen. Het grijpt weer terug op Psalm 23, waar de Heer onze herder is en het ons aan niets ontbreekt. We hebben alles wat we nodig hebben.

In de Lukas versie (Lukas 11:13) zien we dat de Here Jezus hier de goede gaven vervangt door de Heilige Geest. We ontvangen dus Het Goede, de Heilige Geest, als we Hem daarom vragen. Als er iets is wat we nodig hebben in ons leven, dan is het de Heilige Geest wel. Wel, zo eenvoudig is het, we hoeven er dus alleen maar om te vragen. We krijgen de Heilige Geest niet omdat we die verdienen, maar omdat we Hem zo ontzettend hard nodig hebben. Een leven door de Geest doet je geloof zoveel meer geven. Het maakt het krachtig, je ervaart blijdschap en de gaven van de Geest gaan functioneren in je leven, waarbij de vrucht groeit. Of je nu van Pinksteren bent of niet, we kunnen niet zonder de Heilige Geest. Wat een belote. Vraag om Hem en je krijgt Hem, uit genade, van onze Hemelse Vader, die nog beter voor ons zorgt dan wij aardse ouders ooit kunnen. Is dat niet geweldig?

Een gedachte over “Goede Gaven

  1. Amen God is goed
    Hij geeft alles wat we nodig hebben en meer dan dat ! Onze God geeft overvloedig.
    We zingen met ps. mijn 23 ” Gij vult mijn kelk met gelukzaligheden “.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.