Eenvoudigen

Leave a comment Standard

De HEERE is genadig en rechtvaardig, onze God is een Ontfermer. De HEERE bewaart de eenvoudigen; ik was uitgeteerd, maar Hij heeft mij verlost. — Psalmen 116:5-6http://dawo.nl/?p=5036

Lezen: Psalmen 116

Wat zijn de Psalmen toch ontzettend mooi. Weet je dat ik nog steeds dankbaar ben, dat ik op de lagere school iedere maandagochtend mijn psalmversje moest van buiten leren? Vele berijmingen (Oude uiteraard) zijn nog steeds daardoor in mijn geheugen gegrift. Psalm 116  hoorde daar ook bij. Voor de tekst van vandaag berijmde de dichter: 

D’ eenvoudigen wil God steeds gadeslaan;, ‘k Was uitgeteerd, maar Hij zag op mij neder. Keer, mijne ziel, tot uwe ruste weder;Gij zijt verlost; God heeft u welgedaan.

Mooi, he, in oud(er) Nederlands?  Vind ik wel. In tijden van nood is het zo heerlijk zingen en kun je er zo lekker op galmen. Maar ze vertroosten en bemoedigen je.

Eenvoudigen, hulpelozen, vertaalt de BB, maar dat vind ik toch wat anders. Want ben je hulpeloos als je eenvoudig bent? Dat denk ik zeker niet. In mijn hoofd komt meteen de vergelijking op met de tekst uit Romeinen 12, die we vorige week behandelden. Voeg U in bescheidenheid naar de mate van geloof die je geschonken is. Dat is eenvoudig, je niet boven een ander verheffen, omdat je ‘toevallig’ een bediening hebt, of omdat God je gebruikt. God wil alle mensen gebruiken, maar de eenvoudigen, die niet gaan lopen theologiseren, wil Hij juist gebruiken,omdat ze zich graag door Hem laten gebruiken. God zoekt geen bekwame mensen, Hij zoekt beschikbare mensen, die Hij dan weer, door Zijn Geest, bekwaam maakt. Zoals Isabel, die zich liet gebruiken om iemand tot Jezus te leiden, op haar werk. Lees het hier.

God is een Ontfermer, Hij ontfermt Zich over de eenvoudigen, over hen die vernederd zijn, want dat is het woord wat hier wordt gebruikt. Misschien kijken mensen op je neer. Omdat je geen hoge opleiding hebt, of omdat je eenvoudig werk doet. Omdat je in de schuldsanering zit of wat dan ook. Het is eenvoudig om te geloven, want iemand die gestudeerd heeft doet dat niet meer. Kwatsch. Iemand de de Here vreest, Hem liefheeft en alles van God verwacht is eenvoudig, maar juist daarom kan hij of zij rekenen op de ontferming van de Here. Dat is pas echte wijsheid. Laat mij dan maar eenvoudig zijn, het bevalt mij prima, ik heb God aan mijn zij, Hij heeft mij welgedaan!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.