De schijf van vijf


Verblijd u in de hoop. Wees geduldig in de verdrukking. Volhard in het gebed. Wees deelgenoot in de noden van de heiligen. Leg u toe op de gastvrijheid. — Romeinen 12:12-13http://dawo.nl/?p=5041

Lezen: Romeinen 12:9-21

In een hele reeks opdrachten, die Paulus geeft, wel zo’n stuk of dertig in totaal, hebben deze 5 betrekking op volharding. Hij wil dat ze het blijven doen, niet af en toe een keertje. Je moet je voorstellen dat de gemeente in Rome ernstig te lijden had onder het regime. Volgens de Romeinen aanbaden zij een andere Keizer. Het woordje dat wij vertaald hebben met Heer betekent eigenlijk Curios, Keizer. Ze worden dus als rebellen en revolutionairen beschouwd. Dat betekent dat men verdrukt werd. De verhalen over de afslachting door voor de leeuwen geworpen te worden zijn legio. Dan kost geloven gewoon je leven. Tegen die achtergrond schrijft Paulus deze ‘schijf van vijf’ 

1) verblijd je in de hoop. Ook al word je nu vervolgd, er is beter uitzicht op de toekomst die wacht, samen met Christus te zijn

2) wees geduldig in de verdrukking. Niet berustend, maar geduldig. Berusting is ongeloof in een vrome vermomming. Maar wees geduldig, want er komt verandering. Hoe?

3) door te volharden in gebed. Wie bidt is de baas. Gebeden kunnen omstandigheden veranderen. Uiteindelijk is het Romeinse Rijk gevallen, door haar eigen decadentie. Dus ook zal zie je niet direct resultaat, blijven bidden totdat er iets verandert.

4)  Deel wat je hebt met je andere broeders en zusters. Een principe van de eerste gemeente in Jeruzalem, waar ze alles gemeenschappelijk hadden. Je hebt niets meer, alles is van de gemeenschap

5) wees gastvrij, aan mede gelovigen, maar zeker ook aan niet gelovigen, zodat je hen kunt winnen voor Jezus.

In een wereld, die toen minstens zo egoïstisch was als de onze vandaag, spring je eruit als je deze dingen doet. Hoewel Paulus de apostel van de genade is, zegt hij dat genade wel gevolgen heeft voor je levensstijl. In deze perikoop geeft hij, ik zei het al, zo’n 30 geboden. Niet om behouden te worden, maar om ‘geheel anders’ te zijn, en we kunnen dat zijn, omdat we Christus hebben leren kennen. Deze regels zijn dan ook geen keurslijf, het zijn meer tips hoe je je geloof handen en voeten kunt geven. Praktisch Christendom is niet alleen met een boekje in een hoekje blijven zitten,nee, het dringt tot daadkracht. In de Kracht van de Heilige Geest Die in ons woont. Want zonder Hem wordt het een last, met Hem een lust.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s