Veel vergeven

Leave a comment Standard

Daarom zeg Ik u: Haar zonden, die veel waren, zijn haar vergeven, want zij heeft veel liefgehad; maar aan wie weinig vergeven wordt, die heeft weinig lief. — Lucas 7:47http://dawo.nl/?p=5042

Lezen: Lucas 7:36-50

Al de algemene regels van de gastvrijheid waren eigenlijk al geschonden, met voeten getreden. Jezus mocht dan wel binnenkomen, maar Hij werd gedoogd, niet geëerd. Het was tenslotte ook een rare snuiter. Ging maar om met zondaren, hoeren en tollenaars. Als klap op de vuurpijl komt er nog zo’n dame van lichte zeden het huis binnen en begint allerlei overdreven onzin uit te halen. Zijn voeten te wassen met haar tranen, ze af te drogen met haar haren en ze dan nog eens te balsemen met kostbare mirre. Je hoort de mensen denken en verontwaardigd zijn. Trouwens, als mensen zich zo in de kerk zouden gedragen werden ze vriendelijk verzocht worden normaal te doen en zo niet met zachte dwang de kerk uitgewerkt worden

Dan vertelt Jezus 1 van Zijn befaamde gelijkenissen.  De van veel schuldig was en die van 1 die weinig schuldig was. Wie zou nu het meest dankbaar zijn? He, he, een inkoppertje. Die veel kwijtgescholden was natuurlijk.

En zo is het. Wie weet dat hij verloren was op het moment dat Jezus hem of haar redde, zal een blije en dankbare christen zijn. Maar die daar eigenlijk geen weet van had, ach, so what? Zondenbesef is iets waar we het niet meer zo over hebben in de kerk. We leven immers uit genade? En al onze zonden zijn immers vergeven?

Maar de Bijbel zegt dat alle mensen gezondigd hebben, niet 1 uitgezonderd (Jezus natuurlijk niet) en dat we daardoor Gods heerlijkheid missen. (Rom. 3:23) En dat het loon van de zonde de dood is, maar dat de genade, verkregen door Jezus Christus, het eeuwige leven is, voor een ieder die in Hem gelooft en de Naam van de Here (Curios) aanroept.

Misschien denk je wel, zoals de betreffende farizeeër, dat het zo’n vaart niet loopt. Maar tenzij een mensen opnieuw geboren wordt kan hij het koninkrijk van God niet zien Joh. 3:3

Kijk niet op iemand neer, die, naar het schijnt een grotere zondaar is (geweest) dan wij. We hebben allemaal Jezus nodig en zouden hetzelfde ‘overdreven’ gedrag moeten hebben als deze vrouw. Doe maar gewoon? Gewoon was, dat de gast gewassen, afgedroogd en gezalfd werd, in die tijd. Als wij het niet doen, komt iemand anders het doen. Trek de vergelijking met de intocht te Jeruzalem. Als deze zouden zwijgen zouden de straatstenen het uitgeroepen hebben. Wel, er is geen straatsteen die mijn plaats inneemt! Ikzelf wil ‘overdreven’ zijn en Jezus alle eer betonen, die Hem toekomt. Het gaat er om: is Hij echt welkom in je huis of gedoog je Hem alleen maar? Hij is welkom bij mij en ik al Hem alle eer bewijzen. Doe je mee?

Ken je Jezus nog niet als je Redder en Verlosser? Ga dan naar www.gratisgeschenk.ga, vul de vragen in en ontvang een heel nieuw leven!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.