Chosen Generation

Leave a comment Standard

Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilig volk, een volk dat God Zich tot Zijn eigendom maakte; opdat u de deugden zou verkondigen van Hem Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht, u, die voorheen geen volk was, maar nu Gods volk bent; u, die zonder ontferming was, maar nu in ontferming aangenomen bent. — 1 Petrus 2:9-10http://dawo.nl/?p=5048

Lezen: 1 Petrus 2:1-10

Dat is me toch eigenlijk wat?! Een stelletje zondaars, voorheen alleen maar bezig met zichzelf en de eigen luisten en verlangens en nu ineens zo’n titel: een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilig volk, dat God Zich tot Zijn eigendom maakte (door het bloed van Jezus) Ja, en dan heb ik het dus gewoon over jou en mij! Dat is nu precies wat genade doet. Buitengewoon .   

Petrus gebruikt hier termen van bedieningen, koning en priester, die speciaal daarvoor gezalf werden. En dat is dus het ambt van gelovige. Iedere gelovige, die vervuld is met de Heilige Geest heeft dus een koninklijke en priesterlijke zalving. En waarom? Om de grote daden van God te verkondigen. Van Hem, die ons uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht geroepen heeft, die ons in ontferming heeft aangenomen, waardoor we nu zijn volk zijn, wedergeboren in de goddelijke familie, met de God als Vader en de Zoon als Broer. 

Doordat we koninklijk zijn hebben we de autoriteit om te spreken tegen de machten van de duisternis en doordat we priesters zijn hebben we de bediening van verzoening: anderen bij diezelfde God te brengen, door Jezus Christus, middels ons getuigenis. Dat is dus niet de bediening van een evangelist, maar van iedere gelovige, van jou en mij!

Waarom doen we dat dan nog niet? Ik denk dat schroom, of angst een belangrijke drijfveer kan zijn, maar we hebben niet een geest van angst gekregen, maar Die van kracht, liefde en bezonnenheid. Ik denk ook dat faalangst daar mee toemaken heeft en het feit dat we niet beseffen welke autoriteit we hebben in Christus: macht over slangen en schorpioenen en de gehele legermacht van de vijand. Ik denk ook dat we niet genoeg beseffen dat mensen die niet (gaan) geloven, verloren zijn en hun bestemming dus een eeuwigheid zal zijn zonder God. En lauwheid. Iemand (Danie Kolenda) schreef eens dat een lauw christendom een groter gevaar is dan heel IS. En zegt Jezus niet in Zijn brief aan de gemeente van Laodicea, dat Hij daarvan over Zijn nek gaat?

Daarom als we weten wie en wat we zijn, onze positie innemen op het slagveld, met als inzet verloren zielen, dan gaat de wereld veranderen, gaan mensen tot geloof komen, tekenen en wonderen ons volgen. Niet voor een handjevol hemelfietsers, maar voor iedereen die eerst niet Zijn Volk was, maar nu Zijn volk is. Wij zijn een uitverkoren generatie, van we daar naar wandelen, of niet? Wij kiezen!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.