Slaaf of zoon?

Comment 1 Standard

Dus nu bent u geen slaaf meer, maar een zoon; en als u een zoon bent, dan bent u ook erfgenaam van God door Christus. — Galaten 4:7http://dawo.nl/?p=5052

Lezen: Galaten 4:1-7

Wat ben je? Een slaaf, een dienaar, of een zoon. Ik hoor meteen al weer een aantal dames roepen: ik ben een dochter! Als je dat wilt, dan mag dat, maar weet wel dat je positie als dochter aanmerkelijk minder is dan die als zoon. Paulus vergelijkt hier een slaaf met een zoon, die de erfenis in bezit zal nemen. Dochters kregen sowieso niets, dus dan weet je dat. 😉 Opmerkelijk is dat hij eerst spreekt over kinderen, maar juist in dit vers over een zoon. Er is dus een verschil,  je positie als zoon van God, door aanneming, adoptie, en door vrijkoping, bepaalt je positie in de geestelijke wereld. Denk je nog steeds een slaaf te zijn, dan gaat er geen demon voor je opzij, maar o wee, als hij zonen, met autoriteit tegen komt, die weten hoe ze de Naam van Jezus moeten gebruiken, dan neemt hij de benen. Wij zijn erfgenamen van Gods Koninkrijk. We zullen met Hem regeren en dat moeten we nu al oefenen.

We moeten geen valse nederigheid aannemen, die geen autoriteit durft te nemen, uit angst dat er iets mis gaat. Dat is lafheid. Velen koesteren zich daarin. ‘Ik heb die gaven niet, hoor! Niet iedereen heeft dat‘. Maar zodra we onze positie weten, gebruiken we de Naam van Jezus met gezag en autoriteit. ‘Ik heb je macht over slangen en schorpioenen gegeven’, zegt de Here Jezus in Luk. 10:19 en over de gehele legermacht van de vijand en niets zal je ook maar enig kwaad doen.

Dat is onze positie als zonen van de allerhoogste. Die moeten we gebruiken, in ons gebed, in ons zijn als christen (gezalfde) en in ons geloof. Dan zal ook voor ons niets meer onmogelijk zijn, omdat we geloven (Mat. 17:20)

Toen de verloren zoon terug kwam zei hij tegen zijn vader: ‘ik ben het niet meer waard uw zoon genaamd te worden, mag ik als dienstknecht bij u werken? ‘Maar de vader zei: (Luk. 15:22) ‘Breng vlug de beste kleren hier en trek hem die aan. Doe een zegelring aan zijn vinger en trek hem schoenen aan.’ Hij herstelde de positie van zijn kind als Zoon, de zegelring en de mantel (andere vertalingen) en de schoenen zijn symbolen van autoriteit en gezag. Hoe bid je: als slaaf: (Here wilt U, alstublieft) of als zoon, in de gebiedende wijs, zoals Jezus ons dat leerde in het Onze Vader. Je gebedsverhoring zou wel eens af kunnen hangen van de wetenschap wie je bent, in Christus. Of ben ik nu te direct?

Advertenties

Een gedachte over “Slaaf of zoon?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.