Jukloos

Leave a comment Standard

Als u het juk uit uw midden wegdoet, het uitsteken van de vinger en het uitspreken van ongerechtigheid; als u uw hart opent voor de hongerigen, en de verdrukte ziel verzadigt, dan zal uw licht in de duisternis opgaan, en uw donkerheid als de middag zijn. En de HEERE zal u voortdurend leiden, Hij zal uw ziel in dorre streken verzadigen, uw beenderen kracht geven; u zult zijn als een bevloeide tuin, als een bron waarvan het water nooit ontbreekt. — Jesaja 58:9-11http://dawo.nl/?p=5053

Lezen: Jesaja 58

Dit hele hoofdstuk gaat over vasten, een periode van tijd waarin je jezelf verootmoedigt voor God en dat toont door jezelf voedsel te onthouden. Een tijd waarin doorbraken kunnen plaatsvinden en overwinningen behaald. Wie ooit 10 dagen bij Herman Boon heeft doorgebracht daarmee weet waar ik het over heb. Maar vasten moet wel uit je hart komen, het resultaat moet merkbaar zijn. Als je het doet om op te vallen en te laten zien hoe vroom je bent, dan heb je je loon al, zegt Jezus. En Jesaja zegt dat het in de omgang met elkaar te herkennen moet zijn. Hij noemt het uitsteken van de vinger en het uitspreken van ongerechtigheid een juk, wat we uit ons midden weg moeten doen. Dat was toen, dat is nu minstens zo. Wat kunnen we elkaar beschuldigen omdat we een andere opvatting hebben over doop, wederkomst, redding etc. Facebook staat er vol mee. En wat gaat dat vaak liefdeloos. Het is echt een juk, iets wat als een last op Gods volk rust, waardoor we niet meer bezig zijn met de elementaire dingen van het geloof. Geloof zonder werken is dood, zegt Jacobus en alleen maar vasten, maar elkaar blijven beschuldigen, leugens verspreiden en lekker in discussie gaan, net zo. Waar het om gaat is bewogenheid, dat is de sleutel tot een bediening, die God zegent: je hart openen voor de hongerigen, de verdrukte ziek verzadigen ,m.a.w. je bekommeren om de menen die in de problemen zitten, dan zal ons licht in de duisternis opgaan en onze donkerheid verdwijnen. Dan zal de Here je voortdurend leiden, je in dorre streken verzadigen, je beenderen kracht geven en zul je vruchtbaar zijn. 

Het begint dus met uitstappen en uitreiken, dan pas volgt de zegen. Als je gaat zitten wachten totdat je er klaar voor bent, dan gaat het niet komen. Het is wel alsof God zegt: laat me je hart maar zien, je passie, je bewogenheid. Als die echt is, zal Ik komen en je steunen. Zet jij maar de eerste stap. Zoals de priesters dat moesten doen toen ze de Jordaan overstaken. Eerst je voet in het water, pas dan houdt het op met stromen en kan het volk erdoor. Dat heet nu geloof. In actie komen als je nog niets ziet, nog geen bevestiging hebt, maar weet dat God je roept. Reinhardt Bonnke, de bekende evangelist, die miljoenen tot Jezus heeft geleid, met name in Afrika, zegt: ‘Jesus goes with the goers, He doesn’t sit with the sitters’

Dus ga dan op weg, verkondig het evangelie aan hen die arm en verdrukt zijn, door de zonden, die hen vast houden. Een bediening voor evangelisten? No way, voor iedere gelovige is het hoofdzaak om mensen bij Jezus te brengen, Hij en Hij alleen is de oplossing voor elk probleem. Maar doe dat jukloos, want het juk wat Hij ons oplegt is zacht en Zijn last is licht.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.