Kracht, Liefde en bezonnenheid 

Leave a comment Standard

Want God heeft ons niet gegeven een geest van vreesachtigheid, maar van kracht en liefde en bezonnenheid. Schaam u dan niet voor het getuigenis van onze Heere. — 2 Timoteus 1:7-8http://dawo.nl/?p=5072

Lezen:  2 Timoteus 1:3-14

Angst. Velen laten zich erdoor regeren. Ze zijn van alles en nog wat bang. Het woord wat hier gebruikt wordt is eigenlijk lafheid. En die geest horen wij niet te hebben. Het is lafheid dat we niet uit durven komen dat we geloven in de Naam boven alle naam, dat we niet getuigen wat Hij voor ons heeft gedaan en dat we Hem liefhebben. En die geest horen we niet te hebben. We hebben ontvangen, toen we gedoopt werden in de Heilige Geest: de Geest, Die Jezus uit de dood deed opstaan (Rom.8:11) Dat is de Kracht Die in ons woont en vanwaaruit we alles aankunnen. We hebben Hem gekregen om Zijn getuigen te zijn (Hand. 1:8) Laten we dat dan ook doen. Dat de kerken leeglopen komt omdat we een kerk zijn geworden die niet meer getuigt. Die geen prioriteit heeft gesteld aan het winnen van zielen. Die een slap aftreksel van het evangelie verkondigt. Dat evangelie dat de Kracht Gods is tot behoud: redding, genezing en bevrijding. Dat we daar zelfs nog nauwelijks ingeloven maakt dat we het ook niet doorgeven. 

Weet je, als je liefde aan mensen wilt betonen, die nog geen keuze voor Jezus hebben gemaakt, dan help je ze niet door materiële steun te geven en voor ze te zorgen alleen, hoe belangrijk ook, maar dan leid je ze tot Jezus! Want beter met en lege maag naar de hemel, dan met een volle maag verloren. Maar het hoort bij elkaar. Waar liggen onze prioriteiten? Niet alleen bij de kerk, maar bij ons allemaal. Nee, dat is niet voor evangelisten alleen. Onzin. Iedere gelovige hoort over te lopen van de liefde voor Jezus, want waar het hart vol van is, loopt de mond van over. Het is de liefde die ons drijft om anderen te winnen voor Jezus. Dat en niets anders moet onze motivatie zijn en dat God aan Zijn eer komt. Maar dan hebben we ook die bezonnenheid nodig. Dat we niet als een olifant in de porseleinkast overal doorheen denderen en mensen dwingen dingen te doen, waar ze nog niet aan toe zijn. God gaat met iedereen zijn eigen weg, iedereen heeft een bediening, maar iedere christen die van de verzoening. Als koninklijke priesters hebben we die taak. Paulus zegt ook later tegen Timotheüs: doe het werk van een evangelist. M.a.w. ‘Win zielen’ 

Door de kracht van de Heilige Geest kunnen we dat, omdat Hij ons bekwaam maakt. Jezus zei: als je Mij volgt word je een visser van mensen. Hoeveel hebben we er al gevangen? Als we echt de kracht van de Heilige Geest willen ervaren, dan zullen we getuigen van Hem moeten zijn. Dan voel je die Opstandingskracht door je heen stromen en ervaar je dat je niet een geest van lafheid, angst, vreesachtigheid hebt ontvangen, maar de Geest van Kracht, Liefde en bezonnenheid. En dat is geweldig!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.