Ik wil het, word rein!


Markus 1:41 En Jezus, innerlijk met ontferming bewogen, stak Zijn hand uit, raakte hem aan en zei tegen hem: Ik wil het, word gereinigd!

Lezen: Marcus’ 1:35-45

dag 3/40

Waarom geneest God niet (altijd). Een heikele vraag, waar we niet een, twee, drie een antwoord op kunnen geven. Conferenties worden er zelfs aan gewijd, maar het wordt steeds belangrijker. Genezing komt weer terug in de kerk. De ‘Er is meer’ conferentie in de PKN (Evangelisch Werkverband) met Randy Clark krijgt een vervolg. Halleluja. Hoe meer er voor mensen (op de juiste manier) gebeden wordt, des te meer zullen er genezen!

Hier zien we Jezus opnieuw in Aktie. Maar voordat Hij dat doet, zoekt Hij de stilte, Hij wil bij Zijn Vader zijn, omdat Hij niets wil doen wat Hij de Vader heeft zien doen. Onze relatie met God is de basis voor de autoriteit die we hebben over ziekte (machten) We zien ook dat Jezus haast heeft om iedereen in Israel te bereiken, ondanks dat er veel mensen zijn, wil Hij verder trekken.

Dan komt deze melaatse op zijn bad. Melaatsheid wordt vaak gezien als een beeld voor de zonde. Door de zonde zijn we feitelijk melaats en raakt alles wat we aanraken besmet. Maar de man die hier ten tonele verschijnt is gewoon melaats. Er wordt niet gesproken over zonde in zijn leven, zoals op andere plaatsen wel. De sleutel is hier de bewogenheid van Jezus. Dat is sterker dan medelijden, het raakt je diep, het brengt je in beweging. De man heeft geloof, ander zou hij niet tot Jezus komen. Hij spreekt het ook uit: Als U het wilt, U kunt mij genezen. Dat Jezus geneest staat al vast voor hem. Alleen of Hij het ook bij Hem wil doen nog niet. Hij is tenslotte melaats. Dan doet Jezus iets heel bijzonders: Hij raakt hem aan! Het was ten strengste verboden om een melaatse aan te raken, vanwege besmettingsgevaar, zoals zoveel rituele wetten een praktische oorzaak hebben. Toch doet Jezus dat, omdat de Zalving van de Heilige Geest Hem onaantastbaar maakt. Hij zegt het ook later tegen ons, dat we op slangen en schorpioenen zullen staan en dat ze ons geen kwaad kunnen doen (Luk. 10;19) omdat we dezelfde zalving hebben. En dan zegt Hij: Als ik wil? Ik wil het! Ik begeer het, het is in Mijn aard om het te willen. Word rein: Hij gebied het, spreekt met autoriteit. Door de Kracht van de Heilige Geest kan de mensgeworden Jezus, Die al het goddelijke heeft afgelegd, deze zieke genezen.

We zien dus dat het in de wil van God is dat we genezen. We zien dat wij in de autoriteit moeten gaan staan om hetzelfde te doen als Jezus en de ziekte gebieden te verdwijnen. En we zien dat het soms nodig is om over grenzen heen te gaan en de melaatse aan te raken. De aanraking is belangrijk, omdat door dat ‘point of contact’ de kracht van de Heilige Geest kan stromen. We zien ook later in het laatste hoofdstuk, dat we de opdracht krijgen op zieken de handen te leggen, zodat die Kracht kan stromen. Mensen voelen het vaak al, als ik ze de handen opleg, dat er iets gebeurt. Dat komt omdat de Helige Geest stroomt, stromen van Levend Water uit je binnenste (Joh.7:37)

De man moet zijn mond houden zegt Jezus, maar dat is onbegonnen werk. Waarom is dat eigenlijk? Je kunt toch op je vingers na tellen dat hij gaat vertellen dat hij genezen is. Hij moet het, volgens de wet ook aan de priesters laten zien. In deze tijd zouden we zeggen, ga naar de dokter en laat je genezing vastleggen, zodat ook de ongelovigen het zullen zien. Bij hem zagen ze het sowieso. Liep hij eerst met een klepper en in lompen gekleed te bedelen, nu is hij weer kerngezond met een huid als van een pasgeboren baby. Als Jezus je aanraakt verandert er iets: je wordt rein, geestelijk, schoon van de zonde, maar ook lichamelijk. Hij wil het, laat dat eens ons denken veranderen. Vaak gebruikt men ‘Uw wil geschiede’ als een ontsnappingsclausule, als de persoon waarvoor je bidt niet geneest, dan zou dat niet Gods welzijn. Maar Jezus zegt: Ik wil het, word rein! Word genezen! Uw wil geschiede is dus: word genezen, in Jezus Naam!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s