Steek je hand uit!

Leave a comment Standard

Hij keek hen boos aan, maar ook diepbedroefd vanwege hun hardleersheid, en toen zei hij tegen de man die in het midden stond: ‘Steek uw hand uit’ Marcus 3:5

Lezen: Marcus 2:23-3:6

Dag 7/40

Goed of Kwaad? Dat is de vraag die Jezus de Farizeeën voorlegt over wat je nu wel of niet op Sabbath mag doen. Sabbath, voor velen tegenwoordig de zondagsrust. Ik laat de strijd die er soms gevoerd wordt over het houden van de 7e dag als rustdag even links liggen. Volgens mij is dat gebod ons, christenen uit de heidenen niet opgelegd, het staat niet in de dingen waar wij ons aan moeten houden volgend Hand. 15. Maar dat even terzijde.

Mijn vader was van huis uit streng othodox opgevoed. Als kind mochten we op zondag niets, alleen stil met een boekje in een hoekje. Later, toen hij tot levend geloof kwam veranderde dat, maar de zondag bleef heilig. Op zich is daar niets mis mee. Het gaat ook hier weer om een gezondheidsprincipe. Niet alsmaar jagen en doorgaan, maar een dag apart voor God en het gezin en om zelf tot rust te komen. Niet een dag om elkaar de maat te nemen wat je nu wel of niet mag. Dan zit je vast in wetticisme. Dat was het probleem van de Farizeeën, de vrome geesten waar Jezus het vaak mee aan de stok had. Ze waren taaier dan andere boze geesten, die Hij met een machtswoord de deur wees. Ze bleven Hem op de huid zitten. Het waren ook die vrome geesten die Paulus later een doorn in zijn vlees noemt en een engel van satan, die hem met vuisten sloeg. Ik zei al, taaier dan. Omdat ze zo vroom zijn en zo heilig lijken. Maar zodra mensen jou regels opgaan leggen van je moet dit en je moet dat, anders ben je geen goede christen, dan herken je de bron. De duivel haat genade! Waar de Geest Heer is, daar is vrijheid, geen losbandigheid, dat is weer de andere kant. De woorden van Jezus plaatsen de Sabbath in het juiste licht. Die is er voor ons en niet andersom. Daarom mag je genieten van een handje koren, wat je neemt als je tussen de aren loopt

Dan ziet Jezus op de sabbat, in de synagoge een man met een verschrompelde hand. Hij neemt Hem als voorbeeld. Met 1 hand werken was in die tijd moeilijker nog dan nu. Hij had hulp nodig bij van alles en nog wat. Mag je op de Sabbath goed of kwaad doen. Merk op dat de man niet genezen, dus kwaad is, de zonde van nalatigheid…   Niemand antwoordt, want het is een rhetorische vraag. Daarom is Jezus boos en verdrietig tegelijk, vanwege hun hardleersheid. Opnieuw vraagt Hij de man in Aktie te komen: strek je hand uit. Pas tijdens het uitstrekken wordt de hand gezond. Dus opnieuw een geloofsdaad van de man. Wilde Hij doen wat Jezus zegt, of is hij bang voor de Farizeeën? Hij gehoorzaamt Jezus. En hij wordt gezond.

Soms kan God van ons een daad van geloof vragen en geloven is vertrouwen. Vertrouw je Mij, zoals je zegt? Laat het dan maar zien. Pas dan komt het wonder tot stand. Dus niet eerst afwachten, maar handelen in geloof. In geloof je hand uitstrekken, vertrouwend dat God het kan en zal doen. Dat is geloof dat wonderen in werking zet. Heer, geef ons meer van dit geloof!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.