Veelvoudige Vrucht


En dit zijn zij bij wie in de goede aarde gezaaid wordt: zij horen het Woord en nemen het aan en dragen vrucht, de één dertig-, en de ander zestig-, en de ander honderdvoudig. Marcus 4:20

Lezen: Markus 4:1-20
Dag 9/40

Wanneer de discipelen vragen naar het doel van de gelijkenissen, die Jezus vertelt, is dat niet wat we vaak horen uitleggen. Dat Hij het verteld om het de mensen duidelijk te maken met voorbeelden uit de praktijk. Het is juist dat ze het niet zullen begrijpen en zich bekeren. Dat snap je dan even niet. Het doel is toch juist dat de mensen de boodschap horen en zich bekeren? Maar Jezus grijpt hier terug op Jesaja 6:9 waar dat ook staat. De boodschap van Jezus kon ook nog niet helder worden verklaard, omdat er nog iets moest gebeuren. Datgene waar Hij voor gekomen was: Zijn plaatsvervangend sterven en zijn Opstanding, de overwinning over de dood! Pas als dat gebeurd is, en de Heilige Geest in al Zijn volheid is uitgestort, zien we wat hier wordt verteld: massa bekeringen: 3000, 5000 en daarna vermenigvuldigen.

Als je met mensen over evangelisatie spreekt en over behaalde resultaten, dan wordt deze gelijkenis vaak aangehaald. Zaaien, we zaaien veel en, ja, niet al het zaad valt in goede aarde: een kwart langs de weg, een kwart tussen de rotsen en een kwart tussen de doorns en de distels. Maar op de vraag of er dan geoogst wordt, van dat andere kwart, wordt dan, heel vroom, gezegd dat de Here de wasdom wel zal geven. Velen haken dan ook af en stoppen ermee, omdat de resultaten uitblijven. Nu is er geen boer die 3/4 van zijn, kostbare, zaad verloren laat gaan, om daar maar van een kwart de oogst op te strijken. Hij kijkt heus wel waar Hij zaait. En van dat kwart wat dan in goede aarde zou vallen zie ik ook geen vrucht: zelfs geen 30, laat staan 60 of honderdvoud. Ooit werd er in ons een zaadje gezaaid en dat groeide tot het geloof wat we nu hebben. Zaad dient zich te vermenigvuldigen. Zodat je van een deel brood kunt bakken en van een ander deel weer opnieuw kunt zaaien en vrucht dragen. De vrucht in het leven van een gelovige is om weer nieuwe gelovigen te maken. 30,60 of honderd. Dan heb je een kerk die groeit, zoals in handelingen. De droom van een evangelist? Nee, de droom van God! Als iedere gelovige dit jaar 1 ziel zou winnen voor Jezus, zijn we volgend jaar verdubbeld! Wij zijn gezaaid opdat we veel vrucht zouden dragen. In de kracht van de Heilige Geest hebben wij de power om nieuwe bekeeerlingen en discipelen te maken. Wij trainen mensen daarin met onze kiXtart over krachtevangelisatie (https://www.arbeidersindeoogst.nl/services) Mensen staan verwonderd dat wanneer we stoppen met mensen over te halen, op het niveau van het verstand, om hun hart aan Jezus te geven, maar hen met de kracht van de Heilige Geest bereiken , ze worden aangeraakt en hun hart openen. In soms maar een paar minuten!

Jezus zegt in Mat.9:37 dat de oogst groot is. Laten we dan beginnen met die oogst binnen te halen. Niet door geweld (onze overredingskracth)  maar door (de kracht van) Zijn Geest. Als we de oogst niet binnen halen gaat ze verloren en staat het te rotten op het veld…..Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s