Stage


En zij vertrokken en predikten, dat zij zich zouden bekeren. En zij dreven vele boze geesten uit en zalfden vele zieken met olie en genazen hen.’‭‭Marcus‬ ‭6:12-13‬ ‭NBG51‬‬

Lezen: Marcus 6:1-13

We lezen dat Jezus in Nazareth gekomen is, de plaats waar Hij jaren heeft gewoond en waar Zijn moeder en broers nog wonen. Daar wordt Hij niet herkend en erkend als de Messias, sterker nog, een muur van ongeloof is het waar Hij tegenop loopt. In een ander evangelie lezen we dat ze Hem wilden stenigen. Dit fragment wordt vaak gebruikt om aan te halen dat ongeloof machtiger zou zijn dan geloof. Omdat Hij vanwege hun ongeloof geen krachten (=demonen uitdrijven) kon doen, alleen maar een paar mensen genezen door handoplegging. Dat zou ik trouwens in iedere kerkdienst wel willen zien, dat er een paar genezen door handoplegging! Maar het was het ongeloof van de mensen dat hen ervan weerhield om naar Jezus toe te gaan, want degenen die kwamen genas Hij. Ons geloof is sterker dan ongeloof van anderen, tenzij we geloven dat het niet zo is. Op straat bid ik voor ongelovigen en we zien de grootste wonderen. Geloof hebben ze niet, maar evenmin een doctrine en God kan Zijn werk doen.

Dangavan de discipelen op stage. Twee aan twee gaan ze er opuit met de opdracht om de mensen op te roepen om zich te bekeren, omdat Gods Koninkrijk dichtbij hen is gekomen en dat demonstreren zij door de boze geesten eruit te jagen en de zieken met olie te zalven en te genezen. Waarom zalven? We vinden dat niet bij Jezus terug, wel later weer bij Jacobus.  Zalfolie is een teken van de Heilige Geest. De Here Jezus was, bij Zijn volwassen doop, vervuld met de Heilige Geest. Als Hij mensen de handen oplegde stroomde die Kracht en bracht genezing. Maar de discipelen waren dat nog niet, dat gebeurde pas met Pinksteren. Daarom moeten ze nu, als beeld van de Heilige Geest, deze zalfolie gebruiken. Daardoor kwam de genezing. Wij zijn van na Pinksteren en zijn, als het goed is, vervuld met,  gedoopt in de Heilige Geest. Jezus belooft in Joh. 7:37 dat er stromen van levend(brengend) water uit ons zullen vloeien. Dat gebeurt er wanneer wij op zieken de handen leggen. Het ‘point of contact’ is gemaakt. De Heilige Geest kan stromen en de ziekte verdwijnt. Olie verstevigt dat beeld, maar het heeft hetzelfde effect. 

Overigens mag je alleen dat zalven wat de Here is toegewijd. Daarom zien we later dat bij het Zendingsbevel in Markus 16 we de opdracht krijgen op ongelovigen de handen te leggen en later bij Jacobus de gelovigen te zalven.   We gebruiken dat nu wel door elkaar, maar eigenlijk kan je een ongelovige niet zalven omdat hij (of zij) zich (nog) niet aan Hem heeft toegewijd.

En we zien hier dat het werkt. We lezen in Lucas 10 dat ze terugkomen bij Jezus en heel verwonderd uitroepen: het werkt ook als wij het doen. De demonen gehoorzamen ook als wij hen uitdrijven in Uw Naam! En als het toen werkte, dan werkt het nog steeds. Iedere discipel = volgeling, leerling van Jezus moet doen wat Hij ook deed. Een timmermansleering leert niet hoe hij moet schilderen, hij leert timmeren. Zo leert een leerling van Jezus om te prediken = evangeliseren= de Blijde Boodschap te brengen en die te demonstreren door tekenen en wonderen: macht over de machten van het kwaad en iedere ziektemacht. Het enige geloof wat hier nodig is, is dat van ons. Dat God ons geroepen heeft, en door Zijn Geest bekwaam maakt, om datgene te doen wat Hij deed (Joh.14:12) Als wij dat geloven, gebeurt het ook, als we dat niet geloven, en dus niet uitstappen, gebeurt het niet. Wat is er sterker? Ons geloof, of de doctrine in ons hoofd. Wij mogen kiezen….. Maar ik wil op stage bij Jezus, doe je mee?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s