Winnen of verliezen? 


 Want wat zal het een mens baten als hij heel de wereld wint en aan zijn ziel schade lijdt? (Markus 8:36 HSV)

Lezen: Markus 8:34-37

Gods genade is gratis, maar discipelschap heeft een prijs. We kunnen er soms te gemakkelijk over doen, maar hier staat het gewoon, zwart op wit. Als je Mij wilt volgen moet je je kruis op nemen. Maar wat is je kruis. Ik hoef toch geen kruis te dragen? Jezus heeft het toch kruis gedragen? Dat is waar. Hij heeft al onze zonden en ziekten op Zich genomen. De straf, die ons de vrede aanbrengt, was op Hem en door Zijn striemen zijn we genezen, dat is wat Jesaja zegt. Toch zegt Jezus hier, dat als je je kruis niet opneemt en achter Hem gaat, je Zijn discipel, volgeling, leerling niet kan zijn. 

We worden gered uit genade, en geloof is het middel om het te ontvangen. Als we op dat moment, dat we Jezus hebben aangenomen, zouden sterven, zouden we linea recta naar de hemel gaan. Maar dat maakt nog geen discipelen van ons. Sterker nog, ik durf te beweren dat het gros van de kerkmensen geen discipel van Jezus is. Oeps. Waarom niet? Omdat een discipel, volgeling van Jezus, Zijn leerling aan het (leren te) doen is wat Jezus deed: Zieken genezen, mensen bevrijden, evangelie brengen, zielen redden. En dat zie ik de doorsnee kerkmens niet doen.

Discipelschap heeft een prijs. Het kost je alles. Je leven. We zeggen soms wel: ik heb mijn leven aan Jezus gegeven en vervolgens gaan we ons eigen gangetje. Jezus zegt, neem je leven, je moeiten en je lasten op je en breng ze aan het kruis. Geef Mij je moeiten en je zorgen en neem mijn juk op je, dat is licht en zacht. Je kruis opnemen betekent, dat je het wereldse achter je laat en Hem volgt. Waar Hij ook zegt dat je zult gaan. Jona kreeg de opdracht om naar Nineve te gaan en daar het evangelie te prediken. In plaats daarvan vluchtte hij de andere kant op en toen het schip en allen die erop zaten dreigde te vergaan, lag hij ook nog eens te pitten. Mensen om ons heen dreigen te vergaan, voor eeuwig verloren en de kerk? Ze slaapt, is bezig met kerkje spelen en lekker cocoonen. Dicht bij elkaar en gezellie. 

Maar wat baat het als je de hele wereld, met al zijn geneugten en aardse beslommeringen wint en aan het eind van de reis, je ziel hebt verloren? Helemaal niets. Als we zeggen: Heer ik geef me aan U volkomen. Ik zal gaan waar U zegt, betekent dat, dat je alles opgeeft om Jezus te volgen. Dat is vurig christendom. Dan sta je in vuur en vlam voor Jezus. Ik wil dat, ik jij dat ook!?

2 gedachten over “Winnen of verliezen? 

  1. Daarom vier ik vandaag de 25ste Maart 2017 de Sabbat die God ons gaf.
    Want als je Zijn Tien Geboden eert kom je een heel eind, als het uit liefde is.
    En met Zijn Kracht, ben je een overwinnaar.
    Jezusis mijn Heer en God mijn Vader.
    Amen

    Like

    1. Dat is fijn dat je dat doet Dirk, als je dat doet uit liefde tot de Here. Persoonlijk geloof ik niet dat we, als gelovigen uit de heidenen daartoe geroepen zijn. lees Hand. 15. tenzij je Joods bent, natuurlijk….

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s