Alles is mogelijk

Leave a comment Standard

Want bij God zijn alle dingen mogelijk
(Markus 10:27 HSV)

Lezen: Markus 10:17-31

(in de aanloop naar Pasen lezen we het Bijbelrooster van het NBG) Dag 27/40)

We zien in het evangelie naar Markus, dat hij haast heeft. Haast om bij het einde te komen. Korte, flitsende,maar toch gedetailleerde fragmenten gaan aan ons voorbij. Zo ook weer vandaag. Drie in een zou je het kunnen noemen. Allereerst  de kinderen, ze horen erbij, laat niemand ze bij Jezus weghouden! Maar om op deze tekst nu de kinderdoop te onderbouwen gaat me toch te ver. Ik herinner het mij nog, als de kindjes worden binnengebracht en het orgel: ‘Eens brachten de moeders hun kinderkens tot Jezus’ speelt….

Nee het komt aan op de keuze, zoals we bij de rijke jongeling zien. Alles deed hij volgens het boekje. Merk op dat Jezus hier alleen de tweede tafel van de 10 geboden aanhaalt. Dat heeft hij allemaal al gedaan. Dan spreekt de Here Jezus hem aan op zijn bolwerk. In het (gratis) boekje Doeltreffend Bidden voor verloren mensen (bij ons te bestellen) legt Br. Lee Tomas uit, dat het bolwerken zijn, die mensen leiden naar het grootste bolwerk, ongeloof. Want het is aleen ongeloof, dat mensen uit de hemel houdt. Weten we nu wat het bolwerk is, dan kunnen we gericht bidden om dat neer te halen.  Maar hier zien we dat de jongeman geen afscheid kan nemen van zijn vele bezittingen. Ze houden hem af van het volgen van Jezus. Het doet Jezus verdriet, want Hij wil niet dat er ook maar iemand verloren gaat, maar dat alle mensen worden gered. (2Petr.3:9)

Daarom zegt hij ook, dat het zo moeilijk is om binnen te gaan in het Koninkrijk van God. We kunnen geen afscheid nemen van ons bolwerk. Door gebed van anderen moet dat geslecht worden en neergehaald. Dan kunnen mensen tot geloof komen. Wie kan er dan behouden woorden, vragen de discipelen? Bij mensen is het onmogelijk, maar alle dingen zijn mogelijk bij God. Dat is de tekst van vandaag. Het allergrootste wonder is dus nog steeds als iemand zijn of hart opent voor de Here Jezus. Ik vind het altijd zo’n mooi moment, wanneer mensen van harte gaan zeggen: ‘Lieve Here Jezus, kom in mijn hart’. Ik probeer me dat visueel voor te stelen hoe het er dan in de hemel aan toe gaat. De engelen zien ons bezig en zitten op het puntje van hun stoel: zou het? En als dan de zondaar het hart opent en deze woorden uitspreekt, gaat er een gejuich en een wave door de hemel. Want het is feest in de hemel als een zondaar zich bekeert!

Alles is mogelijk bij God. Voor Hem is niets onmogelijk. Wonderen, ze bestaan nog steeds, je moet ze willen zien. Ongelovigen worden nog steeds gered, je moet er alleen opuit. En discipelschap heeft een prijs. Petrus zegt het hier: we hebben alles opgegeven. De beloning is dat we het 100voudig terugkrijgen. Nu, met vervolging en straks het eeuwige leven. 

Niets is onmogelijk bij God, alles is mogelijk, voor wie gelooft en voor God. Dat is waarom Paulus ons Gods medearbeiders noemt. God heeft ons, Zijn discipelen uitgekozen om mee te helpen de grote oogst binnen te halen. Door te bidden en door er opuit te gaan, want de oogst is groot, maar de arbeiders maar bedroevend weinig….. Maar bij God is alles mogelijk!

————————————————————————————

Geniet je ook iedere dag van deze Opfrissers? Deel en like ze zoveel mogelijk, opdat meer mensen er van kunnen genieten

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.