Dienen of gediend worden

Leave a comment Standard

Want ook de Zoon des mensen is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen, en Zijn ziel te geven als losprijs voor velen. (Markus 10:45 HSV)

Lezen: Markus 10:32-45

(in de aanloop naar Pasen lezen we het Bijbelrooster van het NBG) Dag 28/40)
Het is de derde keer dat Jezus met Zijn discipelen spreekt over Zijn aanstaande lijden en sterven. En ze hebben het niet begrepen. In plaats daarvan komen Jacobus en Johannes, de zonen van Zebedeus bedelen om een belangrijke plek. Ze willen links en recht van Hem zitten in Zijn Koninkrijk. Maar het Koninkrijk van God is niet van deze wereld, waar ministersposten te vergeven zijn. De kabinetsformatie is in volle gang en als het al wat wordt, dan gaat men de poppetjes invullen. Op welke post krijg ik de meeste invloed? Maar zo hoort het in Gods Rijk niet te zijn. Hier zie je dat ook wij nu al in dat Koninkrijk leven, weliswaar nog niet geheel volkomen, dat is pas als de Here Jezus is teruggekomen. Maar nu al, omdat Hij regels geeft hoe we met elkaar om moeten gaan. Niet straks, maar nu! Autoriteir leiderschap is dus niet van God. Een leider hoort te dienen. Zich weg te cijferen ten behoeve van Zijn gemeente. Niet mijn wil is wet, maar Gods wil en die wil dat iedereen tot zijn recht en uit de verf komt. Niemand is belangrijker dan een ander  in het Rijk van God. Jezus Zelf geeft het grote voorbeeld. ‘Ik ben gekomen om te dienen en niet om Mete laten dienen’, zegt Hij. Hij geeft het voorbeeld, straks bij de voetwassing, waar deze strijd tussen de discipelen nog steeds aan de gang is Ze hebben het niet begrepen. Ook vandaag zie je nog steeds mensen die willen heersen, zelfs onder het dienen. Het gaat soms om kleine dingen, maar het zit erin. Als je wilt dienen betekent dat dat je een stapje opzij zult moeten zetten voor de ander, de ander voor moet laten gaan. Dat betekent zelfopoffering. En of het nu om een voorganger gaat of om degene die de kinderoppas regelt, leiding geven is anderen mee nemen in jouw bediening en hen leren wat jij geleerd hebt. Dat is ook de taak van de vijfvoudige bediening niet om (alleen) het werk te doen, maar juist anderen toe te rusten tot dienstbetoon. (Efeze 4:11-13). Hoe heerlijk ik het ook vind om de dingen te doen die ik voor de Here mag doen, ik vind het minstens zo heerlijk om anderen daarin te trainen, mee te nemen en het hen zelf later  te zien doen. Zo is het, volgens mij, zoals God het bedoeld heeft.

Jezus is gekomen om Zijn leven te geven als losprijs, om ons los te kopen uit de macht van satan en de zonde. Daarom is het ook niet goed dat we onder een ander juk van heerschappij van wie of wat dan ook komen. Ik spoor niet aan tot rebellie, maar wees hierin kritisch in je gemeente. Kom je tot je recht? Worden je gaven en talenten herkend en erkend? Zo niet, trek dan (liefdevol) aan de bel, hetzij bij je voorganger of bij je Voorganger.

Jezus betaalde met Zijn leven en kocht ons vrij. Een ieder die in Hem gelooft is waarlijk vrij om nooit meer een slaaf van de zonde te zijn. Ook niet van de zonde van de drang om gediend te worden in plaats van te dienen. Wie ore heeft, die hore!

————————————————————————————

Geniet je ook iedere dag van deze Opfrissers? Deel en like ze zoveel mogelijk, opdat meer mensen er van kunnen genieten

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.