Ezelsveulen

Leave a comment Standard

En zij die vooropliepen en zij die volgden, riepen: Hosanna! Gezegend Hij Die komt in de Naam van de Heere! (Markus 11:9 HSV)

Lezen: Markus 11:1-11

Baruch habam, ashem Adonai! Wat een geweldige uitroep, wat een belijdenis. Je proeft de verwachting bij de mensen. Vol verwachting klopt hun hart. Jezus komt binnengereden op de rug van een ezelsveulen, daarmee de profetie van Zach. 9:9 vervullend. Zou het nu gebeuren? Zou Hij nu koning worden en de Romeinen het land uit jagen? Aan de meeste profetieën die over Hem werden gedaan kon Jezus niets aan de vervulling doen, maar met deze heeft Hij wel een handje geholpen. Hij stuurt twee van Zijn discipelen erop uit en ze krijgen gedetailleerde instructies mee: een jong, nog niet bereden, ezelsveulen. Ze vinden het daar en daar en als men vraagt wat ze aan het doen zijn, moeten ze zeggen dat de Meester het nodig heeft. En zo gebeurt het ook, tot in detail. Een woord van kennis en het is al door God Zelf voorbereid. En dan gebeurt het. Ze komen er aan met het veulen, gooien er hun jas op, Jezus gaat zitten. Ze pakken takken van de bomen en beginnen te roepen: Gezegend Hij die komt in de Naam van de Heer (Psalm 118) het publiek, de massa, neemt het over en er ontstaat een opstootje, een intocht, een koning waardig. De Koning der Koningen en de Here der Heren komt Jeruzalem binnengereden, op de rug van….. een ezel. Je zou een paard verwachten, of een kameel, nee Hij komt op de rug van een ezel. Tegelijkertijd koninklijk, maar ook nederig.

Wil jij vandaag de ezel zijn, waarop Jezus binnenrijdt? Dat wil zeggen in alle nederigheid, jezelf, je naam en je positie opgeven voor de Naam van Jezus.? Waar wij komen, welke ruimte we ook betreden, we brengen Zijn Tegenwoordigheid binnen, omdat Hij in ons woont. In je klas, op je werkvloer, op visite, waar we ook zijn, de Heer gaat mee. Hij wacht niet bij de buitendeur, tenzij we Hem daar achter laten….. Hij wil met ons mee, naar die gasten die je altijd pesten, of naar die chef, die de pik op je heeft. Wees, waar je ook bent, ervan overtuigd dat Hij erbij is. Op jouw rug, rijdt Hij de ruimte binnen. Wij kunnen, waar we ook zijn, het verschil maken, niet omdat we van die krachtpatser zijn, nee, omdat we ezels zijn, die Gods Tegenwoordigheid iedere situatie die we meemaken, binnenbrengen. Dat maakt het verschil. 

Heer, hier ben ik, ik wil een ezel zijn voor U, gebruik mij om Uw Tegenwoodigheid kenbaar te maken, in Jezus Naam

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.