Getsemane

Leave a comment Standard

Waak allen en bid, opdat u niet in verzoeking komt; de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak. (Markus 14:38 HSV)

Lezen: Markus 14:32-52

Wat wordt het laatste deel van deze tekst vaak misbruikt om zonden recht te praten, of om zondig gedrag te verontschuldigen. Maar daar is die helemaal niet voor bedoeld. Jezus is in Getsemane aanbeland en is dodelijk beangst. Het staat nu te gebeuren. Hij neemt zijn drie meest close discipelen mee, de drie die we al eerder zagen: Petrus, met zijn grote mond en Jacobus en Johannes, de zonen van Zebedeus. Hij vraagt hen te waken en te bidden. Maar het is al laat. Ze hebben heeerlijk van het pascha gegeten en daar wellicht ook meer dan een slok wijn bij gehad. De ogen worden zwaar. Ze vallen in slaap. Jezus strijdt Zijn strijd met de Vader. Laat deze drinkbeker aan Mij voorbij gaan. Hij ziet ontzettend tegen het lijden op. In andere evangeliën lezen we dat Hij bloed zweette, teken van een ontzettend traumatische ervaring. Maar Hij geeft Zich over aan Gods wil, Godzijdank. Anders was er voor ons geen redding geweest. Jezus kiest bewust voor het lijden, omdat Hij ons, jou en mij zo lief heeft! Maar als Hij terugkomt vindt Hj, tot 3 x toe, de drie discipelen, slapend. Petrus, die net nog zo’n hoog woord had, ligt te knorren, samen met de broers die ooit het verlangen hadden om aan de rechter- en linkerhand van Jezus in Zijn Koninkrijk te zitten. Allemaal in slaap gevallen. En dan spreekt Jezus deze woorden. Waak allen en bid,opdat je niet in verzoeking komt. De geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak. Als je deze tekst als uitvlucht gebruikt, heb je dan het eerste ook gedaan? Waken en bidden. Om ons heen verdwijnen mensen voor eeuwig de verlorenheid in, omdat er mensen zijn, die niet waken en bidden! Dat is onze opdracht ook. Iedere dag worden we overspoeld met dingen die ons in verleiding kunnen brengen en de enige manier om die te weerstaan, is om te waken, alert te zijn en te bidden, er tegen te bidden, zodat ze van ons wijken. Dat er verleidingen komen, daar kunnen we vaak niets aan doen, alhoewel we dingen ook niet moeten opzoeken. Maar als ze komen hebben we de wapens om ze te weerstaan. Wat zegt Jacobus: wederstaat de duivel en hij zal van je vlieden. Dus geen loze uitvluchten van ‘ik kon er niets aan doen’ Dat is niet waar, je moet waken en bidden!

In het moment dat Jezus ze het hardste nodig heeft, laten Zijn beste vrienden Hem in de steek en liggen ze te pitten. Dan komt Judaas met een legertje, bewapend met zwaarden en stokken. Een van de discipelen, volgens de andere evangeliën was dat Petrus, pakt een zwaard en hakt Malchus het oor af. We missen hier het feit dat Jezus dat ter plekke geneest. Dan wordt Jezus gevangen genomen en vluchten de discipelen. Bang als dat ze zijn om ook gevangen genomen te worden. Een jongeling hebben ze bijna te pakken, maar hij laat zijn jas achter en vlucht in zijn ondergoed (wat in die tijd als naakt gold) Men zegt dat het Markus, de schrijver van dit evangelie zelf is geweest. Het doek valt, Jezus is gevangen genomen. De Farizeeën en Schriftgeleerden hebben hun zin. Het einde nadert…. Blijven wij op onze post?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.