Vernederen

Leave a comment Standard

Verneder u voor de Heere, en Hij zal u verhogen. — Jakobus 4:10 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Jakobus 4:1-12

Jezelf vernederen, dat kennen we in evangelisch Nederland niet zo. In de kerken die de Reformatie als wortel hebben echter wel. We kunnen dan ook veel van elkaar leren. Het gaat hier over spijt hebben van de verkeerde dingen die je hebt gedaan, berouw hebben over je zonden, dat klinkt dieper. Ook al leven we uit genade wil dat niet zeggen dat we er maar op los kunnen leven. We moeten echter beseffen dat God een Heilige God is, Die niet tegen zonde kan, dat is de reden dat hij Zijn Zoon, de Here Jezus zond, om het probleem van de zonde voor eens en voor altijd de wereld uit te helpen. Door Zijn dood verzoende Hij de wereld met God. Door Jezus ziet Hij onze zonden niet meer aan. Maar wanneer wij toch in zonden gevallen zijn, moeten we daar niet blijven liggen, maar ons verootmoedigen voor God, Hem onze zonden belijden en weer opstaan. In zonde vallen is nog niet eens het grootste probleem. Wie onder zonde is van ons, mag de eerste steen werpen. Maar er in blijven liggen en klagen dat je het zo zwaar hebt en zo wordt aangevallen, dat is het probleem. Bij God is altijd weer een nieuwe kans. Pak je zelf aan en belijd het en begin opnieuw. Daarom stierf Jezus aan het kruis. 

Je kunt jezelf ook verhogen door super nederig te zijn, dat kom je in de zwaardere kringen ook wel tegen. Dan ben je zo zondig, dan is het offer van de Here Jezus eigenlijk niet groot genoeg voor jou. Hoe hoogmoedig ben je dan?

Het offer van onze Heiland is groot genoeg voor de allergrootste zondaar. Maar wij moeten ons wel verootmoedigen, vernederen, dan zal Hij ons verhogen. Wie zichzelf verhoogd zal vernederd worden, maar wie zichzelf vernederd zal verhoogd worden. Soms kunnen het onze zonden zijn waardoor we in de problemen zijn geraakt. Oorzaak en gevolg heet dat, maar ook daar stierf Jezus voor. Hij wil dat het ons goed gaat, op elk gebied. Dat wil toch iedere Vader voor Zijn Kind?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.