Bediening der verzoening


En dit alles is uit God, Die ons met Zichzelf verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening van de verzoening gegeven heeft. God was het namelijk Die in Christus de wereld met Zichzelf verzoende, en aan hen hun overtredingen niet toerekende; en Hij heeft het woord van de verzoening in ons gelegd. — 2 Korintiers 5:18-19 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: 2 Kor. 5:11-21

God heeft een plan. Een geweldig plan. Met de wereld, maar ook met ons. En dat plan is grotendeels al uitgevoerd. D.w.z. de basis is gelegd door het leven, lijden en sterven, maar uiteraard ook de opstanding van de Here Jezus. Iedere schuld die de mensheid als geheel, en ieder mens als zodanig heeft tegenover God is daarmee betaald. Het was de uitroep van Jezus aan het kruis: Het is volbracht, wat het is betaald betekent, die dat deed. En Vader God zetten Zijn handtekening daaronder door de opstanding, waar de voltallige Drie-eenheid bij betrokken was. Ieder mensenkind heeft nu dus toegang tot de Vader, omdat al zijn zonden al verzoend zijn. Op een na, die van ongeloof, de enig zonde die ons mensen uit de hemel houdt. Als Jezus zegt dat de Heilige Geest de wereld zal overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel, zegt Hij ‘ van Zonde,omdat ze niet in Mij geloven.

Er gaat een verhaal dat toen Jezus bij Zijn Hemelvaart in de Hemel kwam er een geweldig gejuich opging onder de engelen. Ze wisten, God en de wereld zijn met elkaar verzoend en ze dachten dat zij nu degenen waren die het de mensen zouden gaan vertellen. Gabriel, wat vriend van God betekent, had al zo vaak de blijde boodschap mogen brengen. Maar Jezus schuddde Zijn hoofd: “nee, dat gaan jullie niet doen”. ‘Wie dan?’ Vroegen ze teleurgesteld en Hij wees naar beneden, naar die twaalf, eenvoudige mannen, die daar nog een beetje beteuterd naar boven stonden te kijken.”Zij?”,’Ja zij” en met Pinksteren ontvingen de twaalf, die zich toen al vertienvoudigd hadden, de Heilige Geest, de Kracht, Die Jezus uit de dood deed opstaan, om van Hem te getuigen. Om diezelfde reden ontvangen wij nu de Heilige Geest. Want wij, gelovigen, discipelen van Jezus hebben de bediening van de verzoening. Een bediening die niet is weggelegd alleen voor evangelisten of apostelen, maar voor iedere gelovige. De NBG vertaalt het juist en ook de BB vertelt het goed; Hij heeft ons de taak gegeven om dit aan de mensen te vertellen. En het is een geweldige taak, om mensen terug te brengen bij Jezus. Om ze samen aan de hand te pakken en bij Hem te brengen. Te zien dat hun hart open gaat en ze Jezus uitnodigen bij hun te komen en al hun zonden te vergeven. Dat kunnen we allemaal, want Hij heeft ons er de Geest voor gegeven. Waarom we dat dan niet willen? Jezus zei dat we moesten bidden dat de Heer van de Oogst zijn arbeiders uitdrijft in de oogst, met geweld. En vandaag proef ik weerzin als we het over evangelisatie hebben. En dan denk ik: Heer, geef ze, met liefde, een schop onder het achterste, want de oogst staat te verpieteren op het veld, ze gaat verloren. Wij hebben de bediening der verzoening, een mooiere is er niet. Ga dan op weg en maak volken tot Mijn discipelen! Stap in je bediening!

Wij willen je daarbij helpen: www.kiXtart.ga

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s