Ontrukken

Leave a comment Standard

Genade zij u en vrede van God de Vader en van onze Heere Jezus Christus, Die Zichzelf gegeven heeft voor onze zonden, opdat Hij ons zou ontrukken aan de tegenwoordige slechte wereld, overeenkomstig de wil van onze God en Vader. Hem zij de heerlijkheid in alle eeuwigheid. Amen. — Galaten 1:3-5 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Galaten 1:1-9

Geen ‘Hallo, alles goed?’ Aan het begin van deze brief. Nee, Paulus zet meteen de toon. Het gaat om de Genade. Geen andere brief is zo vol van de genade van de here Jezus als deze brief. Er waren dwaalleraren gekomen, die leerden dat we naast de genade nog andere dingen moesten doen, de joodse wetten houden, om behouden te kunnen worden. Paulus, opgeleid in het farizeïsme trekt daar fel tegen van leer, getuige ook verder in het te lezen gedeelte. Enkel en alleen genade kan ons redden, door het offer van de Here Jezus Christus. Hij heeft Zichzelf gegeven, opdat Hij ons zou ontrukken aan de tegenwoordige slechte wereld. Dat ontrukken, er uit trekken heeft iets van geweld in zich. Hetzelfde gebruikt Jezus als Hij zegt dat we ons oog moeten uitrukken, als het ons tot zonde verleidt. Dus met kracht. Een ieder mense die nog niet bekeerd is en wedergeboren, zit nog vast in de zonde. Dat is vaak het bolwerk, dat men niet los wil laten en waardoor ze niet tot geloof kunnen komen. En dat hoeven niet eens, wat wij ‘erge’ zonden noemen, te zijn. Alles wat je van God afhoudt is zonde en alles wat je van Hem scheidt, daar moeten we uit onttrokken worden. Ook als gelovige kan je daar nog flink last van hebben. Het weerhoudt je in je relatie tot God. Je hebt geen zin om weer je zonden te moeten belijden, God te vertellen dat je weer gefaald hebt. Dus ‘vandaag maar niet bidden, doe het morgen wel’ en voor je het weet is er een week verstreken. Dat is wanneer we  dat allemaal in eigen kracht proberen. En de tegenstander fluistert het je dan in: ‘het lukt je toch niet, je bent geen ware gelovige, want die doen dat niet’ etc…..! Maar als de Heiluge Geest je overtuigt dan leidt Hij je naar Jezus toe. Daar staat de liefdevolle, geduldige Vader op de uitkijk en er komt geen verwijtend woord over Zijn lippen. De Heilige Geest wil ons helpen om, uit genade, te leven voor God. In een leven van overwinning. Zonde past ons niet meer, daar zijn we uit ontrokken, uitgerukt. Met liefde, maar met geweld. Laten we ons er dan ook niet meer in begeven. Het is als een moeras waarin je steeds verder wegzinkt. Het ontrukken duidt ook op iets dat van Godswege is gebeurd en niet uit onszelf. En dat is nu precies de genade. Hij deed het, maar jij moet het wel laten gebeuren. Wie Hem aanroept in de nood, vindt Zijn gunst (genade) oneindig groot. Niet wegzakken, maar om hulp roepen en dan komt Hij, gegarandeerd!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.