Gelukkig

Leave a comment Standard

Welzalig het volk dat de klank van de bazuin kent, zij wandelen, HEERE, in het licht van Uw aangezicht. Zij verheugen zich de hele dag in Uw Naam en worden door Uw gerechtigheid verheven. — Psalmen 89:16-17 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Psalm 89:1-19

Het geklank van de bazuin, dat is de sjofar, de  vreugdebrengende klanken van JHWH, staat er in de grondtekst. Soms gebruikt als strijdkreet, en om te verzamelen tot de strijd, maar ook als oproep om vrolijk te zijn. Je bent zalig, welzalig, of te wel gelukkig, blij, als je de roep van de bazuin kent en herkent. Dan wandel je in het licht van Zijn aangezicht, dan ben je blij om de Naam van God en wordt Zijn gerechtigheid verheven. Verheerlijkt, verhoogd. Is dat wat we kennen? De bazuin van de Heeer? De BB interpreteert het als de stem van God, wat zeker een mooie interpretatie  is. Als we Zijn stem herkennen, en dat onderwerp hebben we vaker besproken, dan genieten we van Zijn aanwezigheid. Kennen we Zijn aanwezigheid? Ik hoor zo vaak bidden: Heer, wilt U bij ons zijn? En dat is een onnodig gebed. Hij heeft tenslotte beloofd dat Hij alle dagen met ons zal zijn, tot aan de voleinding der wereld (Mat. 26) Dat we Hem niet altijd ervaren is een tweede, maar dat ligt niet aan God. Hij houdt niet van verstoppertje spelen. Adam en Eva verstopten zich, omdat ze zagen dat ze naakt waren? Nee, omdat ze gezondigd hadden. Maar als wij zondigen trekt God Zich niet terug, alleen ervaren we Hem niet meer, tenzij we onze zonden belijden. Maar dan ligt het niet aan God, dan ligt het aan ons. Maar weten dat Hij altijd bij je is, of voelen, merken, ervaren, dat is nog wat anders. Soms ervaar je in een samenkomst zo sterk Zijn aanwezigheid, dat je amper op je voeten kunt blijven staan. Maar soms is Hij ook dichtbij je, in je stille tijd. Dan spreekt Hij in je gedachten en in je hart, dat Hij van je houdt, dat je Zijn geliefd kind bent en maakt Hij je Zijn wegen bekend.

Juichen we iedere dag, omdat Hij goed voor ons is> getuigen we daarvan naar anderen toe? En beseffen we dan dat als we dat doen, dat we machtig worden? Dat we autoriteit hebben in de geestelijke wereld? Want dat hebben we, macht over de gehele legermacht van de vijand en lofprijzing en aanbidding, in Geest en in waarheid, zet de weg daarvoor vrij.

Deze Psalm zongen we vroeger vaak in de kerk (Ps.89:7) een psalm om heerlijk uit volle borst te zingen: Hoe zalig is het volk, dat naar Uw klanken hoort. Zij wandelen, Heer, In’t Licht van ’t Goddelijk aanschijn voort. Zij zullen in Uw Naam, zich al den dag verblijden. U goedheid straalt hun toe, Uw macht schraagt hen in ’t lijden. Dat mogen we iedere dag doen, tot eer van Zijn Naam, de Naam boven alle Naam, de Naam van Jezus!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.