Vrede en Gerechtigheid


Zo zegt de HEERE, uw Verlosser, de Heilige van Israël: Ik ben de HEERE, uw God, Die u leert wat nuttig is, Die u leidt op de weg die u gaan moet. Och, had u maar acht geslagen op Mijn geboden! Dan zou uw vrede geweest zijn als een rivier en uw gerechtigheid als de golven van de zee. — Jesaja 48:17-18 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Jesaja 48:12-22

Gisteren waren we twee minuten stil, om al de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en die daarna gevallen zijn voor onze vrijheid te gedenken. Vandaag is het Bevrijdingsdag. Een dag die we eigenlijk alleen nog maar eens in de vijf jaar vieren en die dan ook nog dikwijls op een zondag of op Hemelvaartsdag valt. Maar wat is vrijheid? Wat is vrede? Jarenlang hing er vroeger op mijn toilet een poster, komend uit het jongeren blad Aktie van YfC. Daar stond op: Vrede is niet de afwezigheid van oorlog, maar de aanwezigheid van God. En dat is een hele rake! Want echte vrede is zonder de Here God niet mogelijk. Hij aleen is de Bron van Vrede. Een van Zijn Namen is JHWH Shalom, de HERE is onze Vrede. Maar om aan die vrede te komen en aan die gerechtigheid is wel iets nodig. Hier klinkt een zucht van ‘O had je maar’ Israel staat aan de vooravond van de ballingschap. De reden van hun deportatie is hun ongehoorzaamheid aan God. Zoals ook beloofd was in de zegen en vloek teksten uit Leveticus en Deuteronomium. Als je niet aandachtig luistert naar de Stem van de Here, je God en doet wat Hij je zegt, dan zul je verdreven worden uit het land wat de HERE jullie God je geven zal. Het had zo anders kunnen lopen. Als ze het hadden gedaan, dan was er die omgrensde vrede en gerechtigheid geweest als een rivier en de zee onbegrensd zijn. Aan het doen van de Wil van God hangt een beloning, de zegen. Aan het niet doen van Zijn Wil een prijskaartje, de vloek.

Ach, hoor ik nu velen zegen, we leven nu in de genadetijd. Dat is zeker waar, Prijs de Heer daarvoor. Maar God en Zijn Woord Zijn onveranderlijk. Ook nu geldt nog steeds dat als je zegen in je leven wilt ervaren, de vloek verbroken dient te worden en je alleen de zegen kunt binnengaan door Zijn Wil te doen. Niet door het krampachtig houden van allerlei regeltjes, maar door, fluitend, in de kracht van de Geest te wandelen. Ik ben er van overtuigd dat hoe meer wij Gods Geest Zijn werk in ons laten doen, hoe meer ruimte wij Hem geven, des te meer Hij door ons heen zal werken en we zegen in ons leven zullen binnen zien komen.

Luisteren, gehoorzamen, naar het Woord van God, en dat is Jezus zegt Johannes, geeft ons zegen. Dat niet doen brengt dat niet. Gods genade brengt ons in de hemel, onze gehoorzaamheid in de zegen. Uit liefde en niet uit dwang. Dan zijn Zijn Vrede en Gerechtigheid onbeperkt zoals de rivier en de zee dat zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s