Vrede met God


Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede bij God door onze Heere Jezus Christus. Door Hem hebben wij ook de toegang verkregen door het geloof tot deze genade waarin wij staan, en wij roemen in de hoop op de heerlijkheid van God. — Romeinen 5:1-2 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Rom. 5:1-11

Gisteren, op Bevrijdingsdag, hadden we het er al over, dat alleen God echte vrede geeft. Maar hier zien we, heel mooi, hoe we aan die vrede kunnen komen. Niet door ons uit te sloven, niet door het houden van, hoe belangrijk ze ook zijn, een aantal regeltjes. Nee, enkel en alleen door geloof, vertrouwen. Op het moment dat we zijn gaan geloven, ons hart hebben opengezet voor de Here Jezus en onze zonden hebben beleden, zijn we gerechtvaardigd, vrijgesproken van schuld. Omdat Jezus al onze schuld op Zich genomen heeft en aan het kruis gedragen. Daar kwam Gods toorn over Hem heen. De zon stopte met schijnen en God verliet Hem. Maar dat was onze vrede. Zoals Jesaja 53 dat zo mooi zegt: de straf, die ons de vrede aanbrengt, was op Hem. God is dus niet meer boos. Zijn toorn is op Jezus terecht gekomen. Dat heet nu genade. Net zo min als we het kunnen verdienen om in Gods genade te komen, kunnen we het ook niet verspelen. Wat we ook doen, we blijven Gods kinderen, is dat niet geweldig? Pas op voor mensen, die iets, hoe vroom het ook klinkt, willen toevoegen aan die genade. Je hebt de doop niet nodig om gered te worden, noch de doop in de Heilige Geest. Enkel en alleen het verlossende werk van de Here Jezus is (meer dan) genoeg om behouden, zalig te worden.

Wil je daarnaast effectief zijn in je geloof, geen last meer hebben van de zonde en een overwinnend leven lijden, dan komen beide dopen om de hoek kijken. En zeker ze zijn geweldig en onmisbaar, maar niet om behouden te worden. Ik zeg het weleens  vaker. Als we iemand op straat tot de Here Jezus hebben geleid en die persoon steekt over en wordt gegrepen door een bus en overlijdt ter plekke, dan ben ik er van overtuigd dat hij naar de hemel gaat. Ongedoopt. 100% zeker

We kunnen alleen maar vrede hebben door het geloof, dat is de manier om de genade te ontvangen. Tegenwoordig wordt twijfel wel het nieuwe geloven genoemd, maar dat heb je als je het humanisme de kerk binnen laat komen. Alleen door geloof zijn we gered, niet door twijfel. Geloof zet ook Gods kracht in werking, want het is onmogelijk God te behagen zonder geloof, want wie tot God komt, moet geloven dat Hij bestaat en een verhoorder van onze gebeden. Dan gaan we ook Zijn heerlijkheid zien, iet alleen straks, in de hemel, maar nu al, door ons heen. Geloof jij dat?

Een gedachte over “Vrede met God

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s