Tweesnijdend zwaard


Want het Woord van God is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard, en het dringt door tot op de scheiding van ziel en geest, van gewrichten en merg, en het oordeelt de overleggingen en gedachten van het hart. En er is geen schepsel onzichtbaar voor Hem, maar alles ligt naakt en ontbloot voor de ogen van Hem aan Wie wij rekenschap hebben af te leggen. — Hebreeen 4:12-13 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Hebr. 4:1-13

In de wapenrusting van God uit Efeze 6 komen we het Zwaard ook al tegen, eigenlijk, naast het gebed, het enige aanvalswapen. Hier wordt het opnieuw als een wapen neergezet. En niet zo maar een wapen, nee, levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard. Een tweesnijdend zwaard was aan beide zijden vlijmscherp en kon dus makkelijk ergens, een lichaam dus, in doordringen. Als een mes door de boter. Hier wordt het zo scherp beschreven, dat het scheiding maakt tussen ziel en geest, gewrichten en merg. Super scherp, dus. Ik heb het iemand wel eens horen omschrijven als een laserstraal, zo fijn en scherp. Het is nodig om dat ziel en geest wel eens met elkaar overhoop liggen. De geest, is dat deel van ons wezen wat communiceert met God. Onze ziel is wat ook wel omschreven wordt als ons hart. In onze geest horen we de stem van God, maar we beslissen in onze ziel of we er gehoor aan geven. Ons lichaam voert de instructies van de ziel uit, zo ongeveer moet je denken over deze materie. De ziel wordt vaak ook negatief beschreven in de bijbel. Denk aan Psalm 42: wat ben je onrustig, o mijn ziel. Denk ook aan het woordje zielig… Je merkt dan ook dat veel gelovigen nog steeds reageren vanuit hun ziel, hun gevoel. Terwijl als we reageren vanuit onze geest, geleid door de Heilige Geest we onoverwinnelijk zouden moeten zijn. Jammergenoeg wordt hier niet genoeg onderwijs over gegeven, maar eerder aan het zielse gehoor gegeven.

Als we ons laten leiden door de Heilige Geest, dan bezitten we de Opstandingskracht en reageren daar dan ook uit. Met het tweesnijdend zwaard in onze hand kunnen we alle aanvallen van de tegenstander afslaan, zoals de Here Jezus dat ook deed tijdens de verzoeking in de woestijn. Het proclameren van het Woord is iets waar de boze een hekel aan heeft. Hij weet dat hij voor het woord moet wijken. Het is krachtig en levend, want het is Jezus Zelf, het vleesgeworden Woord en daar kan hij niet tegenop. Hij kan zich er niet voor verbergen, want het vindt hem altijd. Open en bloot. Met het Woord, het zwaard van de Geest in onze mond moet hij opzouten, in Jezus Naam. Dat is iets anders dan andersdenkende gelovigen met het Woord neersabelen, dat heeft Hij nooit bedoeld. Het is een wapen tegen de vijand, niet tegen onze medebroeders en zusters.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s