Goed gaan

Leave a comment Standard

Maar deze zaak heb Ik hun geboden: Luister naar Mijn stem. Dan zal Ik u tot een God zijn, en ú zult Mij tot een volk zijn. Bewandel heel de weg die Ik u gebieden zal en het zal u goed gaan. — Jeremia 7:23http://dawo.nl/?p=5189

Lezen: Jeremia 7:21-34

Luisteren heeft eigenlijk twee betekenissen. Het eerste is: ergens naar luisteren, bijvoorbeeld naar de vogels, of muziek. Maar de andere betekenis is dieper, niet alleen luisteren, maar ook gehoorzamen. Bijvoorbeeld tegen je kind: Luister naar Mama! En dan bedoel je dat het moet doen wat je zegt.

Wel, dat is in deze tekst ook bedoeld. Doen wat God zegt. Gehoorzaamheid is beter dan offerande, zou hier  prima bijpassen 1 Sam. 15:22. En dan gaat het je goed. Voorspoedig, ja echt, het staat er. Maar gaat dat dan niet in tegen wat ik van de week zei over vermenging van wet en genade? Absoluut niet, al zijn er mensen die de genade gebruiken voor ‘alles mag en kan’ 

Dit stukje grijpt terug op de Zegen en Vloek passages uit Leviticus en Deuteronomium. Doen wat God van je vraagt, gehoorzaam zijn aan wat Hij ons zegt geeft zegen. Dat niet doen brengt vloek. De hele passage gaat daarover, het volk staat aan de vooravond van de Babylonische ballingschap, het gevolg van hun ongehoorzaamheid. God zegt zelfs dat Jeremia moet stoppen met bidden, de maat is vol! 

Het luisteren naar Gods stem is niet alleen het naleven van regeltjes, het is dat van harte instemmen met wat God wil. Ook vandaag wil de Here nog met ons spreken. In onze gedachten, door Zijn Woord. Hij, de Vader, wil tot ons zeggen hoeveel Hij van ons houdt, maar ook instructies geven. Mijn schapen kennen Mijn Stem, zei de Here Jezus. En gaan waar de Herder zegt dat je moet gaan levert je grazige weiden op. 

Luisteren naar de stem van de Heer vraagt oefening en stilte, maar het is de moeite waard, de zegen die je zult ervaren zal overvloedig zijn! 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.