Transfer

Zo bent ook u, broeders en zusters, dood voor de wet dankzij de dood van Christus en behoort u nu een ander toe: hem die uit de dood is opgewekt. Ons leven moet vrucht dragen voor God.– Romeinen 7:4

Lezen: ROM. 7:1-7

Hier is nu eens een duidelijk stukje hoe het allemaal zit met wet en genade. Op het moment dat we ons hart openden voor de Here Jezus veranderden we van eigenaar. We zijn overgegaan van het rijk der duisternis, hoe vroom we misschien ook waren, en overgegaan naar het Koninkrijk van de Zoon van Zijn Liefde. We zijn gekocht en betaald. Er vond dus een transfer plaats. Op het moment dat een voetballer van de ene ploeg naar de andere overgaat, en er, zeker in professioneel voetbal, een geweldige som gelds wordt betaald, heeft de trainer van de oude ploeg geen zeggenschap meer over hem. Als het trainingstijd is kan hij niet bellen: waar blijf je nou? Hij is overgegaan naar een andere ploeg. En als dan die ploeg tegen zijn oude ploeg speelt, is zijn oude medestander nu tegenstander geworden. Ingewikkeld? Nee, hoor, in de sport niet. Al  wordt er dan vaak een enorm bedrag betaald, voor ons is een nog hogere prijs betaald: het kostbare bloed van de Here Jezus, dat is onbetaalbaar! Maar zoveel zijn we voor Hem waard. De wet (van Mozes), dus alle rituele wetten van offers etc. hebben hun zeggenschap over ons verloren. Die hoeven we dus niet meer te doen. Het is niet voor niets dat de tempel in 70 na Christus is verwoest. De offers waren niet meer nodig, omdat ze alleen maar een beeld en schaduw waren van Christus. Zijn offer is meer dan genoeg om ons tereinigen  van alle zonden. Zijn prijs was hoog genoeg!

Maar nu de wet dus geen zeggenschap meer over ons heeft, snap je ook ROM. 8:1: dat er dus geen veroordeling meer is, voor wie in Christus Jezus zijn. We zijn immers met Hem en dus voor de wet gestorven? Niemand, ook satan, de aanklager niet, kan ons meer veroordelen. Als wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven. Het mooie is dat je, omdat je van eigenaar veranderd bent, je dus nu tegen de tegenstander gaat spelen. Je gaat dus niet in eigen doel schieten, je zou wel gek zijn. Wel dat is wat Paulus bedoelt met dat we vrucht moeten dragen. Men moet wel aan ons kunnen zien, dat we nu in een ander shirt spelen, niet zomaar een ander hesje, nee een complete nieuwe outfit: de klederen van het heil, van onze redding. Vrucht dragen betekent dat je nu ineens, vanuit de Geest Die in ons woont gaat veranderen en een leven gaat leiden wat God welgevallig is. Niet uit eigen kracht,maar door genade. Je verandert van binnen uit. Dat is toch geweldig? Daar wil de Heilige Geest je bij helpen, iedere dag weer opnieuw.

‘Heilige Geest van God, helpt U mij om vandaag te leven vanuit Uw kracht en naar de wil van God. Dank U wel, dat U dat doet, in Jezus Naam, amen’

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.