Gezalfd

Leave a comment Standard

En Hij Die ons met u bevestigt in Christus en ons gezalfd heeft, is God, Die ons ook verzegeld heeft en het onderpand van de Geest in onze harten gegeven heeft. — 2 Korintiers 1:21-22http://dawo.nl/?p=5192

Lezen: 2 Kor 1:12-22

We zijn gezalfd. Iedere christen is gezalfd. Met wat? Met de Heilige Geest. Christus, Messias, betekent: gezalfde. Een christen is dus iemand die bij die Gezalfde hoort, maar ook zelf gezalfd is met…. dezelfde zalving die Jezus had!

Er zijn twee soorten van zalving: op het moment dat je de Here Jezus in je hart uitnodigt, komt Hij, in de Persoon van de Heilige Geest in je wonen. Die zalving is voor jezelf. Hij maakt dat je van binnen verandert, werkt aan je karakter. Van binnenuit. Die maakt je sterk en leert ons naar Zijn wil te handelen.

De tweede zalving is op je, zoals de Duif op Jezus nederdaalde. Die zalving is voor de ander. Het leert je handelen in de kracht van de Heilige Geest, met alle daarvoor beschikbare gaven. Dat is dus feitenlijk de Doop in de Heilige Geest. Die krijg je zodat je kracht hebt om te getuigen (Hand. 1:8) Die zalving verandert niet je karakter of je wezen, het is op je en je mag er mee dienen. Niet opscheppen, van ik heb dit en ik heb dat, nee, je hebt die gekregen om de ander te dienen. Leren bewegen in die zalving is uit stappen. Wi je meer van die zalving, dan zul je moeten uitstappen. Zoals de olie bleef stromen zolang de weduwe maar lege vaten had, zo zal Gods zalving vermeerderen als we die gebruiken. Ons probleem is, dat we te bescheiden zijn om ervan te genieten en uit te delen. Als je wandelt in de zaling van God mag je daar van genieten. En hoe meer je uitdeelt, des te meer je zult ontvangen, dat is een bijbels principe.

Zalving is ook overdraagbaar. We noemen dat impartatie. Wil je meer zielen winnen voor Jezus, laat dan een evangelis, die dat ook doet, je de handen opleggen en je zult meer vrijmoedigheid ontvangen en mensen winnen voor Jezus. Wil je meer zieken genezen? Hetzelfde, enzovoorts.  Zo werkte het bij mij, zo werkt het ook bij jou.

We hebben de Heilige Geest in ons, maar Hij wil ook op ons. Heb je dat nog nooit ervaren, mis je die kracht, waar de Bijbel over spreekt? Laat je dan de handen opleggen door een geestvervulde christen en je zult die Geest op je gaan ervaren. We hebben, als kerk, maar ook als gelovige meer kracht nodig. Die is beschikbaar, zorg dat je aangesloten raakt en laat de olie stromen!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.