Dezelfde

Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en tot in eeuwigheid. Laat u niet meeslepen door veelsoortige en vreemde leringen, want het is goed dat het hart gesterkt wordt door genade, niet door voedsel; zij die het daarin zochten, hebben daar geen baat bij gevonden. — Hebreeen 13:8-9http://dawo.nl/?p=5196

Lezen: Hebr. 13-8-13

We komen het telkens weer tegen in zowel het Oude en het Nieuwe Testament. Het begint al met de Naam JHWH, Ik ben, gisteren, heden en tot in eeuwigheid dezelfde. De Groet in Openbaring en die we vaak in de kerk nog horen: Gezegend in de Naam van Hem, die is, die was en die komt. Eeen goede profetie vertelt iets over het verleden het heden en wat er gaat gebeuren. En ook deze tekst heeft heden, verleden en toekomst in zich. Het stond op een groot spandoek op het Malieveld tijdens de campagne van T.L. Osborne in 1955, de oorsprong van vele evangelische en pinkstergemeenten in Nederland. En God openbaarde Zich als de God, Die geneest!

En ook vandaag is het nog steeds van kracht. Het is mooi, dat deze constante factor er is. Want op God kan je vertrouwen. Wat Hij gisteren en vandaag deed, zal Hij ook in de toekomst doen. Hij verandert niet, geen schaduw van ommekeer. Dat is iets om op te kunnen rekenen, in een tijd die onberekenbaar is. Hieraan gekoppeld is Gods genade. Daar moet ons hart door gesterkt worden en niet door het houden van allerlei regeltjes. Ik zie het gebeuren bij mensen. Eerst vol van de genade, maar na verloop van tijd sluipt het wettische erin. Men gaat de sjabbat houden, anders eten, kleden en voor je het weet verwacht je het van jezelf, hoe jij de regels houdt. En het in onbegonnen werk, je hebt er geen baat bij. Kijk, doe je het uit liefde tot de Here, prima, als het jouw manier van aanbidden is, geweldig, maar leg het mij en anderen niet op. Als Hij Dezelfde is, dan heb ik voor nu en voor altijd alleen maar Zijn genade nodig, die is mij genoeg. Al het andere komt voort uit die genade, maar doet niets af aan of voegt niets toe aan iemands redding. Alleen genade mensen, nothing else. Laat dat je hart versterken, dat die nooit veranderde, constante, eeuwig dezelfde God je uit genade heeft gered, door het geloof. Alles wat je eraan toevoegt doet de genade afnemen, en dat zouden we toch geen van allen willen?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.