Ontzagwekkend groot

Leave a comment Standard

De HEERE, uw God, moet u vrezen, Hem moet u dienen, aan Hem moet u zich vasthouden en bij Zijn Naam moet u zweren. Hij is uw lof en Hij is uw God, Die bij u deze grote en ontzagwekkende dingen gedaan heeft, die uw ogen gezien hebben. — Deuteronomium 10:20-21http://dawo.nl/?p=5215

Lezen: Deuteronomium 10:12-22

Vlak voordat het volk Israel het Beloofde Land gaat innemen vernieuwt Mozes, namens de HERE, het verbond met het volk van Israel. Met een nieuwe generatie, want niemand was er nog die uit Egypte was vertrokken. Er staat dus een nieuw volk klaar om de beloften van God in ontvangst te nemen. Mozes herhaalt dan wat er allemaal gebeurd is en waarschuwt en bemoedigt. De Vreze van God, het dienen van Hem, het je aan Hem vasthouden en zweren bij Zijn Naam, zijn de dingen die hij ze hier op hun hart legt. Vrezen is een diep ontzag hebben voor Hem, die de Schepper van hemel en aarde is, de God die hun ouders heeft bevrijd van de slavernij van Egypte, er is geen andere God en het dienen van Hem heeft de hoogste prioriteit. Dat kan alleen als we ons aan Hem vasthouden, juist ook in moeilijke tijden. Zweren doen we alleen bij Zijn Naam, omdat Hij de allerhoogste is. De Here Jezus zegt later dat het beter is om helemaal niet te zweren. Ook de eed die onze kamerleden afgelegen is eigenlijk niet zweren, het is een bede om hulp: ‘Zo helpe mij, God almachtig’ maar tegelijkertijd ook een belijdenis, dat men het van Hem verwacht. Is dat niet zo, dan zijn het maar loze woorden…

Alleen Hem kunnen we maar loven en prijzen, want Hij is de God die ontzagwekkende dingen gedaan heeft en nog steeds doet, want Hij is ook de Onveranderlijke.  De jongeren hebben natuurlijk niet alles gezien, maar moeten het gehoord hebben van hun ouders. In een tijd zonder TV, radio en internet vertelde men elkaar verhalen: de grote daden Gods. Ook wij ouderen mogen dat aan onze (klein) kinderen doen. Niet alleen de verhalen uit de Bijbel, maar ook ons eigen getuigenis. Wat en wie de HERE voor ons is en wat Hij gedaan heeft in ons leven. We mogen hen voorgaan in leven en laten zien hoe geweldig het is om met God te wandelen. Hen vertellen van de wonderen die Hij in ons leven heeft gedaan, zodat ook zij ontzag hebben voor de Ontzagwekkende en de ontzagwekkende dingen die Hij heeft gedaan. Want Hij is ontzagwekkend groot, zeker in Zijn liefde voor ons!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.