Schathemeltjerijk

Leave a comment Standard

Want u kent de genade van onze Heere Jezus Christus, dat Hij omwille van u arm is geworden, terwijl Hij rijk was, opdat u door Zijn armoede rijk zou worden. — 2 Korintiers 8:9http://dawo.nl/?p=5216

Lezen: 2 Korintiers 8:1-15

Je hoort nogal eens kritiek op wat men noemt het Welvaartsevangelie. Toch denk ik dat je een hoop fantasie moet hebben wil je deze tekst vergeestelijken. Het hele stukje gaat namelijk over het geven van geld. Er is armoede en hongersnood in Jeruzalem en Paulus is bezig met een ‘bedelcampagne’ Hij wil zoveel mogelijk geld ophalen om de ‘heiligen in Jeruzalem’ te ondersteunen. Hij praat ook over gelijkheid, zoals dat in het begin van de gemeente was: ze hadden alles gemeenschappelijk, een soort commune, dus.

De rijkdom, die de Here Jezus voor ons heeft omgewisseld is dus financieel. Dat wil niet zeggen dat we vanaf nu in weelde baden, maar wel dat we in alles genoeg zullen hebben. Hij werd arm: geboren in een stal, geen mooie babykleertjes, maar in doeken gewikkeld, geen mooie wieg, maar een voedertrog. Hij moest hard werken om de kost te verdienen en voor Zijn moeder en broers te zorgen, toen Jozef, Zijn aardse vader, al vroeg overleed en noem maar op. En ten laatste stierf Hij, arm en naakt, aan het kruis, zelfs Zijn kleren werden verdeeld en verdobbeld. En dat alles opdat wij meer dan genoeg zouden hebben. Wat een geweldige God en Here hebben we toch! We moeten dat aanvaarden in geloof en ook als de tegenstander het probeert te roven: proclameer deze tekst. Als je rekening rood staat: proclameer deze tekst. Want Hij is onze Herder en het ontbreekt ons aan niets! Die teveel had verzameld, had niet over en die te weinig had verzameld kwam niet tekort. Dat slaat natuurlijk op het manna, wat men at in de woestijn. Ook voor ons geldt dat, we zullen genoeg hebben. Een van de zegens uit het Zegen en vloek gedeelte is dat we uit zullen lenen en niet meer hoeven te lenen. Wel dat heeft de Here Jezus allemaal voor ons geregeld aan het kruis! De omwisseling had niet alleen betrekking op geestelijke dingen, maar ook op onze welvaart. Geloof je dat? ontvang het dan, in geloof!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.