Gebedsverhoring

Leave a comment Standard

En dit is de vrijmoedigheid die wij hebben in het toegaan tot God, dat Hij ons verhoort, telkens als wij iets bidden naar Zijn wil. En als wij weten dat Hij ons verhoort, wat wij ook bidden, dan weten wij dat wij het gevraagde, dat wij van Hem hebben gebeden, ontvangen. — 1 Johannes 5:14-15http://dawo.nl/?p=5219

Lezen: 1 Johannes 5:14-14-21

Een van onze cursisten van de module Gebed zei laatst:’Vroeger gebeurde er niks als ik bad, maar tegenwoordig merk ik dat er dingen gaan veranderen als ik bid’ En dat is nu precies de essentie van deze tekst.

Wij, als Gods kinderen, hebben een hemelse Vader, Die naar ons luistert. Wat je ook bidt, Hij hoort het sowieso. Maar het gaat juist om de verhoring. ‘Vraag wat je maar wilt, zei de Here Jezus, en jou zult het ontvangen. Janis Joplin, de al jaren gelden overleden blueszanger, maakte er een parodie op:  Oh Lord, won’t you buy me a Mercedes Benz?  My friends all drive Porsches, I must make amends.  Worked hard all my lifetime, no help from my friends, So Lord, won’t you buy me a Mercedes Benz?…

Maar de Roling Stones hadden het beter begrepen: You can’t always get, What you want….

Toch vinden we in deze tekst een sleutel: Bidden naar Zijn wil. Als we bidden naar Zijn wil, zal Hij ons verhoren. Maar hoe weten we nu wat Zijn wil is? Daar hebben we de Bijbel voor. En daar moeten we ons denken vernieuwen.  Rom 12:2 zegt dat de wil van God het goede, het welgevallige en het volkomene is en Jeremia 29:11 heeft het over gedachten van vrede en niet van kwaad en een hoopvolle toekomst. Dat is dus in algemene zin. We weten ook dat God niet wil dat er iemand verloren gaat. Als wij dus bidden om iemands redding dan bidden we naar Zijn wil! Zo bidden maakt gebed tot een avontuur! Want je weet dan dat iemand gered gaat worden, alleen nog niet wanneer. Je vindt daarover meer in ons gratis boekje Doeltreffend bidden, te bestellen op www.doeltreffendbidden.tk 

Dus in algemene zin weten we dat bidden naar Zijn wil verhoord zal worden. Maar hoe zit het dan met ziekte? We zien, ondanks geloof, nog steeds mensen niet genezen. Prijs God, voor wie dat wel doet, maar we blijven zoeken naar meer. Wel die vrijmoedigheid heeft ook te maken met hoe je bidt. Je vraagt aan je Vader iets op een andere manier, dan aan een koning. Het mooie is, dat God zowel onze Vader als onze Koning is. Als wij dus bidden om genezing, bidden we naar Gods wil. Alleen wij moeten in de autoriteit gaan staan als Koningskinderen. Eigenlijk bidden we niet, maar gebieden wij, niet aan God, maar namens Hem, Die in ons woont. We gebieden de zieke, de kwaal, wat het ook is te verdwijnen in de Naam van Jezus. Doordat Hij, Die in ons is, meer is, dan die in de wereld is, moet die wijken, voor de Naam van Jezus. Ons geloof zet dat in werking. Zo te bidden heeft al meer resultaat opgeleverd, dan te vragen of God iemand wil genezen. Dat gebed is al meteen verhoord, want God wil dat, alleen er verandert niets.  Hij heeft Zijn kinderen, jou en mij, de opdracht gegeven, als Lichaam van Christus, om dat te doen. Hij zei niet: Bid voor de zieken, maar genees de zieken. Dat is wat anders! 

Bidden naar Zijn wil en in vrijmoedigheid ingaan, zijn sleutels. Ga er mee aan de gang en je zult net als  onze cursiste merken dat bidden helpt, echt!

Ook in onze Moadule: Ken je autoriteit in Christus, die in september begint, zullen we hier dieper op ingaan. Kijk op www.arbeidersindeoogst/bijbelschool

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.