Opstanding


God heeft Hem echter doen opstaan door de weeën van de dood te ontbinden, omdat het niet mogelijk was dat Hij daardoor vastgehouden zou worden. — Handelingen 2:24

Met dank aan www.dagelijkswoord.nl

Lezen: Handelingen 2:14-36

De opstanding van Jezus uit de dood is een essentieel en onmisbaar onderdeel van ons geloof. Zonder dat heeft ons geloof geen zin. Paulus wijdt daar een heel hoofdstuk aan in 1 Kor. 15. Wanneer ik met mensen van een andere denominatie samenwerk is dat een van de dingen die we gemeenschappelijk moeten hebben, anders gaat het feest niet door. In Rom 10 staat zelfs dat het deel uitmaakt van onze redding, want wie met zijn mond belijdt dat Jezus Heer is en in zijn hart gelooft dat Hij uit de dood is opgestaan zal behouden worden. Zo eenvoudig is het.
Ook Petrus in zijn eerste preek op de Pinksterdag laat dit feit niet onvermeld. Hij noemt ook meteen de reden waarom Jezus wel uit de dood moest opstaan: Het was onmogelijk dat de dood Hem vasthield, want Hij was zonder zonde. Het loon van de zonde is de dood, zegt de Bijbel, maar omdat Jezus wel voor ons zonden gestorven is en die met Hem het graf in heeft genomen, kon de dood Hem niet vasthouden, omdat Hij Zelf zonder zonden was. Daardoor zijn de weeën van de dood ontbonden. We kunnen ook lezen: de banden van de dood. Daarom zegt Paulus ook in datzelfde 1 Kor.15: Dood waar is je prikkel, je angel, waar is je overwinning. Op het moment dat Jezus uit de dood opstond heeft de dood haar kracht verloren. Voor ons is zij nog slechts de toegangspoort naar het eeuwige leven. Jezus overwon de dood en nam meteen de sleutels van de dood en het dodenrijk van satan af. Een engel kwam om de steen weg te rollen, niet opdat Jezus eruit zou kunnen, maar zodat wij erin zouden kunnen kijken en zien: het graf is leeg.
Iedereen die gelooft in de opstanding van Jezus en Zijn verlossend werk, zal ook eenmaal uit de dood opstaan en in een nieuw, verheerlijkt lichaam rondwandelen op deze aarde. Zijn opstandig is de garantie voor de onze. Wie in Mij gelooft, zegt Jezus, zal leven, zelfs al is hij gestorven. Laat daarom nooit tornen aan je geloof in de opstanding. De opstanding is niet onmogelijk, nee het feit dat Hij niet zou zijn opgestaan, dat is onmogelijk, want de banden van de dood konden Hem niet vasthouden. We geloven in een levende Heiland, dat is toch het mooiste dat er is?!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s