Onwankelbaar


Ik stel mij de HEERE voortdurend voor ogen; omdat Hij aan mijn rechterhand is, wankel ik niet. — Psalmen 16:8

http://dawo.nl/?p=5281

Lezen: Psalm 16

Een mooie Psalm, deze zestiende. Eentje vol vertrouwen dat Gods bescherming altijd bij je en rondom je is. Dat je niet zult wankelen, omdat Hij aan je rechterhand is en je Hem voortdurend voor ogen hebt. Dat klinkt mooi, maar hoe pas je dat toe in het dagelijks leven?
Wandelen met de Here, zoals onze geloof ook wel wordt genoemd, betekent dus dat je samen op weg bent. Je loopt als het ware naast elkaar. God houdt van een wandelingetje.Hij maakte iedere avond een ommetje met Adam en Eva in de Hof van Eden, voor de zondeval, in de avondkoelte. Wat ze dan bespraken weet ik niet,maar er was intimiteit. Als je eens met iemand een goed gesprek wilt hebben, bijvoorbeeld over delicate zaken, is het goed om met elkaar te gaan wandelen. Je kunt dan rustig praten en, omdat je elkaar niet aankijkt, kunnen moeilijker zaken makkelijker worden besproken. Je kunt je hart lekker luchten. Wandelen met de Heer betekent dus ook, dat je Hem alles kunt vertellen, ook de moeilijker dingen in je leven, je zorgen, je zonden, je moeiten en twijfels. En Hij is wel wat gewend, Hij loopt niet bij je weg als je Hem iets ergs vertelt. Hij houdt tenslotte van ons.
Hem voor ogen houden is feitelijk altijd rekening met Hem houden. Omdat je van Hem houdt, Hem liefhebt, wil je Hem geen verdriet doen, dus stem je je leven af op Zijn Woord en Zijn Wil. Het betekent ook, dat je Hem als voorbeeld hebt. Zoals Hij, de Here Jezus, wil je zijn, denk aan de Opfrisser van gisteren. Zijn zoal Jezus betekent, dat je over Hem leest in Zijn Woord en met Hem praat. Ook de Here Jezus hield van wandelen. Hij bezocht iedere stad, dorp en vlek in Israel tijdens Zijn bediening. En dat zal Hij heel vaak lopend hebben gedaan.
Wandelen met God, dicht bij Hem, aan je rechterhand betekent ook dat je, als je dreigt te struikelen of te vallen, je je altijd aan Hem kunt optrekken. Zelfs al ga je door een donker dal, als je weet dat Hij naast je loopt, vrees je geen kwaad. Wandelen met Hem, het mooiste wat er is en je bent en blijft onwankelbaar. En het laatste vers leert ons, dat er overvloedige blijdschap is in Zijn aanwezigheid, dat je niet meer kunt stoppen met lachen, wanneer je overweldigd wordt door Zijn Liefde en Zijn Geest.
Wat een heerlijke gedacht op deze mooie, stralende zondag!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s