Geroepen


De God nu van alle genade, Die ons geroepen heeft tot Zijn eeuwige heerlijkheid in Christus Jezus, Hij Zelf moge u – na een korte tijd van lijden – toerusten, bevestigen, versterken en funderen. Hem zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen. — 1 Petrus 5:10-11

http://dawo.nl/?p=5303

Lezen: 1 Petrus 5:5-14

We zijn allemaal geroepen, ieder mens eigenlijk. Waarvoor? Om voor eeuwig bij God te zijn. God wil immers niet dat er ook maar iemand verloren gaat, maar dat iedereen zal worden gered. Daarom blijft de wederkomst ook uit zegt Petrus in 2Petr. 3:9

Maar al ben je geroepen, dan heb je het nog niet. Je zult aan die roep gehoor moeten geven om een kind van God te kunnen worden en wedergeboren te zijn in Zijn huisgezin. Maar dan hebben we die zekerheid ook, omdat iedereen die Hem heeft aangenomen het recht heeft, de macht heeft om een kind van God te worden, dus te zijn. (Joh.1:12) Uit genade, alle genade. Genade is gratis, anders zou het verdienste zijn. Maar geloven heeft wel een prijs. En die heet verdrukking. In de vorige verzen spreekt Petrus over de duivel die rondgaat als een briesende leeuw op zoek wie hij zou kunnen verslinden. Hij is op jacht naar zwakke, afgeweken schapen in de kudde, maar ook naar mensen die een gevaar zijn voor zijn rijk. Bij hen is hij op zoek naar zwakheden, waarna hij er verleiding op afstuurt. En deze mensen, vaak moe omdat de kudde hen leegzuigt, kunnen dan in een moment van zwakte ook in zonde vallen. Ze zijn mensen. Daarom heeft je pastor, voorganger of dominee zoveel gebed nodig en minstens zoveel genade als wij. En als hij dingen verkeerd doet spreek er dan met niemand over dan met je Vader en de pastor zelf.

Maar ook zelf kunnen we verdrukking verwachten, als we tenminste radicaal zijn in ons geloof en er voor uitkomen. Duikbootchristenen hebben geen last, omdat niemand weet dat ze christen zijn. Als je verstoppertje speelt en compromissen aangaat zal je niet zoveel last hebben, maar ben je een eerlijke, getuigende gelovige, wiens mond overloopt waar het hart vol van is….tja. Maar dan mogen we weten dat Hij ons zal toerusten, bevestigen, versterken en funderen. Hij zal ons sterk maken en ons er de kracht voor geven. Niet strakjes als we in de hemel zijn, dank je de koekoek, dan hebben we er niets meer aan. Maar nu! Vandaag. Omdat dezelfde Geest, Die Jezus uit de dood deed opstaan in ons woont! Het wordt tijd dat we geen piepende en klagende christenen meer zijn, maar door de zalving van de Heilige Geest gesmeerd, onze autoriteit nemen en volwassen worden! We zijn ervoor toegerust, we moeten het alleen nog maar gaan doen! Ik zeg: doen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s